A McDATA képviseletet nyit Magyarországon

A napokban jelentette be a McDATA Corp., az adattároló hálózatok (SAN) kapcsolóeszközeinek egyik vezető gyártója, hogy képviseletet nyit Magyarorszgon. A kelet-európai régió vezetőjének Horváth Balázst választotta a társaság. A cég terveiről Georg Bartzcal, az EMEA régió alelnökével, Stefan Bornnal a közép-európairégió igazgatójával és Horváth Balázzsal beszélgettünk.

- A napokban jelentette be a piacon 23 éve jelen lévő McDATA, hogy képviseletet nyit Magyarországon. Miért csak most jönnek?

G. B.: Már három éve jelen vagyunk a magyar piacon. Az új tagállamok csatlakozásával új csatornák nyíltak meg. Az új üzleti lehetőségek indokolják a közvetlen jelenlétet. Üzletfilozófiánkon nem változtatunk semmit, amint eddig is tettük, partnereinken keresztül tartjuk az üzleti kapcsolatot vevőinkkel. Partnereink több referencia értékű projektekben használták fel megoldásainkat, így eszközeink elégedett felhasználója más fontos ügyfelek mellett az Alcoa, az Audi és a Vodafone is.

- Mik az ön és cége céljai a kelet-európai régióban?

G. B.: Célunk partnereink és ügyfeleink magas színvonalú műszaki és kereskedelmi támogatása. A kelet-európai régió országainak mintegy fele az elkövetkezendő években fog csatlakozni az Európai Unióhoz. A most csatlakozott társaik nem csak politikai, hanem gazdasági segítséget is tudnak nyújtani. Az én célom, hogy a kelet-európai térség minden államának gazdasági szereplője az építkezés első állomásánál - az infrastruktúra kialakításánál - kaphasson tőlünk segítséget.

- Mi módon szeretnék ezeket a komoly terveket megvalósítani?

G. B.: A McDATA, országonként változó, 35-70 százalékos piaci részesedéssel van jelen a régióban. Megoldásainkat partnereinken keresztül juttattjuk és fogjuk eljuttatni a jövőben is ügyfeleinkhez. A McDATA üzleti sikerének kulcsa a partnerekkel kialakított - sallangoktól mentes - üzleti folyamatok támogatása. Partnerkapcsolataink jól megalapozottak a felső szinteken. Ezek a megállapodások, együttműködési szerződések gyakran nem ismertek a régió országaiban. Ennek az lehet az oka, hogy a szerződések ezt a geográfiai egységet nem fedik le vagy egyszerűen az országok azért nem élnek ezekkel a lehetőségekkel, mert kevés információ jut el hozzájuk. Természetesen ily módon üzleti lehetőségektől esnek el. Ez pedig senkinek nem érdeke.

- Milyen üzleti lehetőségeket látnak a magyar háttértároló-piacban?

S. B.: Az informatikai infrastruktúra kialakítása európai normákat követve a cégek 60-70 százalékánál az elmúlt 5-10 évben megtörtént. Annak ellenére, hogy sok vállalat a nulláról építette fel infrastruktúráját, nem volt ez az idő elegendő arra, hogy homogén technológiák terjedjenek el. Ezen a piacon a technológiai váltások az elmúlt 30-40 évet figyelembe véve rendkívüli ütemben sűrűsödtek. DAS, SAN, NAS, iSCSI, D/R over IP, hogy csak néhányat említsek. Ezekről keveset hallhattunk 10 vagy akár 5 évvel ezelőtt. És újabb technológiák fejlesztésébe invesztálnak a piaci szereplők. Tehát az első piaci potenciál az új technológiák bevezetése. A hetvenes-nyolcvanas évek informatikai vezetőinek figyelmét monolitikus, centralizált informatikai rendszerek kötötték le. A figyelem egyre jobban a tárolt adatok felé irányul. Az adatok biztonságos elérhetőségében és menedzselésében a McDATA kulcsszerepet játszhat.

- Viszonylag még kevéssé elterjedtek az elektronikus üzleti megoldások Magyarországon, de talán a régióban is. Számítanak a növekvő igényekre?

H. B.: Igen, bízunk a régió piacának növekedésében. Elemzések szerint az EU it-piacának tíz százaléka Közép-Kelet-Európára esik, ezt szeretnék kiaknázni. Egyre többen hozzák Magyarországra az adatközpontjukat, például az Alcoa Brünenből, Hollandiából telepítette át Magyarországra, Székesfehérvárra, és a tartalék adatközpont a budapesti Dataplexben van. Nagy bankok, például a Hypo Vereinsbank hozzák ide adatközpontjukat.

- Kormányzati beruházásokra egyelőre kevésbé számíthatnak, a multinacionális cégek már régen itt vannak, túl vannak főbb beruházásaikon, ennek tükrében mire alapozzák a terjeszkedést?

H. B.: Tudjuk, hogy Közép-Kelet-Európában mások az arányok, mint mondjuk Nyugat-Európában. A bankok és a telekommunikációs cégek igényei meghatározóak számunkra. A világban folyamatos az átállás a korszerű egy, kettő vagy a tíz gigabites technológiákra. Még mindig nem minden szervezet építette ki katasztrófatűrő (disastery recovery) megoldását, ugyanígy nem minden társaság használja az elterjedtnél sokkal olcsóbb IP-protokollt helyreállító megoldásaiban, így ezek a cégek várhatóan a közeljövőben technológiát fognak váltani.

- Közel két éve, hogy ebbe a piaci szegmensbe is belépett a Cisco. Hogyan érinti ez a McDatát?

S. B.: Biztosak vagyunk abban, hogy jobb, kiforrottabb a technológiánk, ezért nem félünk a Cisco kihívásától. A csúcskategóriában egyértelműen piacvezetők vagyunk 98 százalékos részesedéssel. Az alatta lévő szegmensen már osztozunk a Brocade-dal és a Ciscóval. A Cisco ezt a második, úgynevezett department szintet célozta meg. Tudni kell, hogy a Ciscónak nincs SAN-management szoftvere. Az IP-s megoldások terén viszont valóban kemény ellenfelek lehetnek.

- A Cisco próbálta már felvásárolni a McDatát?

G. B.: Persze. Volt részükről ajánlat, de nem fogadtuk el. Valószínűleg azonban az amerikai trösztellenes bizottság sem adta volna áldását, hiszen a két cég együtt gyakorlatilag monopolizálhatná az adattároló hálózatok piacát.

- Hogyan maradhatnak versenyben a Ciscóval?

G. B.: Amikor a Cisco belépett erre a piacra, nagyon ambiciózus célokat fogalmazott meg. E célokat azonban nem sikerült elérniük. A Cisco hét-nyolc új technológiát dobott ezen időszak alatt a piacra, ezek közül kettő-három fog fennmaradni. Az ügyfelek azonban bizalmatlanok, mert olyan technológiába fektetnek szívesebben, amelyikről tudják, hogy jövője van, továbbfejleszthető. A nagy megoldásszállítók - az úgynevezett OEM-ek, az EMC, Sun, HP, IBM - mellettünk állnak, minket választanak. Bizonyítja a fejlődést, hogy a 2003 első negyedévhez képest a 2004-es első negyedévben 60 százalékkal növekedtek az eladásaink. És persze nem elhanyagolható az az arány, amit kutatás-fejlesztésre fordítunk bevételeinkből.

- Terveznek-e további befektetéseket vagy szakértői központ felállítását Magyarországon?

G. B.: A további befektetéseket a jövő eredményei döntik el. Szakértői központokra azoknak a társaságoknak van szükségük, amelyek közvetlenül adnak el, mi csak partnereken keresztül értékesítünk. Mi tulajdonképpen minden egyes OEM partnerünknél üzemeltetünk egy-egy kompetenciacentert, ezért nem akarunk külön technológiai központokat alapítani, ez nem is egyezik az üzleti filozófiánkkal.

- Végül egy személyes kérdés. Miért pont Magyarországot és miért pont önt választotta a McDATA a kelet-európai régió vezetőjének?

H. B.: Talán a kérdés első részére könnyebb válaszolni. Magyarország a régió kellős közepén helyezkedik el három olyan szomszédos országgal, amelyek már az unióban vannak, három olyan szomszédos országgal, amelyek hamarosan csatlakoznak ahhoz. Ennél jobb helyzetben kevés ország lehet, ezért is izgalmas a kelet-európai feladatkör. Magamról annyit, hogy 35 éves vagyok, lassan 12 éve dolgozom az informatikai piacon. Három évet töltöttem a Merck & Co. informatikai vezetőjeként, ahol több régiós ország is hozzám tartozott. Két évet Svédországban dolgoztam az Alfa Laval központjában, ahol nemzetközi informatikai projekteket vezettem. Miután hazajöttem, egy évet töltöttem a Compaqnál, majd közel öt évig az EMC-nél dolgoztam kereskedőként. A McDATA úgy ítélte meg, hogy az eddig megszerzett tapasztalatokat is hasznosítani tudom.

Girnt József - NAPI Gazdaság

Azóta történt

Előzmények