A munkahelyen könnyelműbbek a felhasználók

Az IT-biztonsági megoldásokat forgalmazó Trend Micro közzétette legújabb tanulmányának eredményeit, melyben rámutat, hogy egyes felhasználók miért folytatnak veszélyesebb online tevékenységet a munkahelyükön, mint otthon. A 2005 júliusában készített felmérés több mint 1200 egyesült államokbeli, németországi és japán vállalati felhasználó közreműködésével készült, akik egy online kérdőívet töltöttek ki.

A felmérésben szereplő válaszadók közül a vállalati végfelhasználók 39 százaléka gondolta úgy, hogy az IT-részleg képes megfelelő védelmet nyújtani minden rosszindulatú támadás ellen, és ezen felbátorodva sokan könnyelműen interneteznek. A felelőtlenebb online tevékenységet bevallók 63 százaléka elismerte, hogy nyugodt szívvel kattint gyanús hivatkozásokra és látogat meg gyanús webhelyeket, mivel az informatikusok már telepítettek biztonsági szoftvert a számítógépére. A bevallottan veszélyesebb online tevékenységet folytatók negyven százaléka állította, hogy azért meri mindezt megtenni, mert probléma esetén az IT-részleg segítséget tud nyújtani.

A tanulmány további eredményei:

  • Az Egyesült Államokban azon dolgozók 48 százaléka, akik bevallottan gyakrabban nyitnak meg gyanús e-maileket és webes hivatkozásokat munkahelyi, mint az otthoni számítógépükön, azzal indokolta könnyelműségét, hogy probléma esetén számíthatnak az IT-részleg segítségére. Németországban (39%) és Japánban (28%) is ehhez hasonló eredmények születtek.
  • A gyanús e-maileket és hivatkozásokat gyakrabban megnyitó üzleti végfelhasználók Németországban (76%) és az Egyesült Államokban (65%) azzal indokolják tevékenységüket, hogy az IT-részleg telepített biztonsági szoftvert számítógépükre. Japánban 42 százalék válaszolta ugyanezt.
  • Háromból egy amerikai (34%) és négyből egy német (29%), illetve japán (28%) üzleti végfelhasználó bevallja, hogy bátrabban nyit meg gyanús e-maileket és kattint gyanús hivatkozásokra, mivel a számítógép nem az övé.
  • Négyből legalább egy amerikai (31%) és japán (27%) végfelhasználó megkereste biztonsági kérdésekkel az informatikai részleget a felmérést megelőző három hónapban. Németországban az arány magasabb: a vállalati végfelhasználók 38 százaléka tette ezt.

„Bár a végfelhasználók elvárják az IT-részlegtől a megfelelő tájékoztatást és védelmet, mégsem mindig segítik őket a hálózat biztonsági kihívásainak leküzdésében. Valójában még hátráltathatják is az informatikusok munkáját” – kommentálta az eredményeket Max Cseng, a Trend Micro alelnöke és a vállalati részlegének vezetője. „Az ilyen és ehhez hasonló meglepő felismerések világítanak rá, mennyire fontos az IT-részlegek számára hogy vállalatszerte erősebb védelmet biztosítsanak” – tette hozzá Cseng.

Azóta történt

Előzmények