Nem titok, hogy az EU és Kína közötti feszültségek egyik pontja az, hogy Európában hatalmas népszerűségnek örvendenek a kínai elektromos autók, ráadásul ezek vételára a támogatások és kedvezmények révén rendre jóval kedvezőbb, mint a helyi gyártású modelleké. Így az eladásokban is egyre előrébb törnek a kínai márkák.
Ennek okairól, hatásairól, részleteiről mindenkinek megoszlik a véleménye, kezdve az EU vezetőitől, akik vizsgálatot indítottak a téma kapcsán, át a német kancelláron (aki szerint rossz ötlet lenne büntetővámot kivetni a kínai EV-kre), egészen az otthoni fotelszakértőkig.
Most a BMW is megszólalt: a pénzügyi igazgatója kijelentette, hogy az EU vizsgálata több kárt csinálhat, mint hasznot – ezzel egyszerre Kína esetleges kedvezőtlen válaszaira figyelmeztet.
Walter Mertl szerint nem jó ötlet a büntetővám, a vizsgálat pedig védené azokat, akiknek nincsenek Kínában eladásaik, minden más gyártót pedig rosszul érintene. Kína esetleges válaszát bumeránghoz hasonlítja, ami nagyobb lenne bárminél, amit el tudunk képzelni.
A top 3 német autógyártó legnagyobb piaca egyébként Kína, az iX3-at pedig Kínából exportálja Európába a gyártó. A jövő évtől a Minit is. Így az EU-s vámok a BMW-t is érintenék, Kína esetleges válaszlépései mellett. A Kínában eladott BMW-k 90 százalékát helyben gyártják, de egyes anyagokat Mertl szerint Európából szállítanak.
Kína elítéli az EU vizsgálatát, szerintük az nem csak szembemegy a WTO szabályaival, de az EV-eladásnövekedést globálisan bénítaná meg.
A BMW eladásai Mertl szerint egyébként emelkednek, jövőre az értékesítések 15 százalékát EV-k tehetik ki.
Az USA és Kína chipviszálya is fokozódik
Az ellentétek egyébként nem csak az EV-k, de a chipek és gyártási technológia kapcsán is fokozódik, az USA rövidesen bejelentheti, hogy még tovább szigorítja a Kínával szembeni korlátozásokat. A napokban számos jelentés részletezte ezt, állítólag sok vezető politikus nagyon szigorú lépéseket követel, a Huawei és a SMIC teljes elvágásával. Az USA szankcióiban Hollandia és Japán is partner, és állítólag már a RISC-V technológia is bekerült a csatározásba, ami sok mindent felforgathat. A RISC-V International vezérigazgatója szerint egy kormányzati korlátozás a nyílt forráskódú technológia kapcsán lelassítaná az új és jobb chipek fejlesztését, visszavetné a globális tech ipart.
Eközben Kína 50 százalékkal növelné a számítási teljesítményét 2025-re, nagy hangsúlyt fektetve az AI és a szuperszámítógépek piacára. A dél-koreai óriások pedig innentől kezdve külön jóváhagyás nélkül vihetnek amerikai technológiájú chipgyártó eszközöket a Kínában lévő gyáraikba.