Új médiaformátummal erősítenek a kiadók

Iparági források szerint az EMI, a Sony, az Universal és a Warner már idén novemberben kész bevezetni egy újfajta médiaformátumot, mely digitálisan ötvözne zeneszámokat, dalszövegeket, videókat, borítókat és az albumhoz készült grafikai munkákat egyaránt – írta meg a The Times brit napilap online kiadása. A médiaóriások kollaborációjában kreált csomagformátum gyakorlatilag nem más, mint egy felturbózott digitális CD-tok: a technológia lehetővé teszi, hogy egyetlen állományban foglaljuk össze magát az albumot és extraként érkező „körítést.”

A kiadók abban bíznak, hogy a CMX munkanévre keresztelt formátumnak köszönhetően megugranak az online értékesített zenei albumok eladási mutatói, hiszen az interneten alig akad olyan vásárló, aki keretben szeretné letölteni a műveket – ma természetes, hogy az egyes zenéket szinte mindenki (tíz felhasználóból kilenc) számonként tölti le.

Az óriáscégek bő másfél évvel ezelőtt megkeresték ötletükkel az Apple-t, de a kiemelkedően népszerű iPod médialejátszókat gyártó vállalat nem kívánt partner lenni a CMX formátum bevezetésében – az egyik kiadó munkatársa ezt így kommentálta: „Az Apple először csak annyit közölt velünk, hogy nem érdeklődik a technológia iránt, de most úgy döntöttek, elkészítik a saját változatukat, felkészülvén arra az esetre, ha bejönne a mi ötletünk.”

A mi megoldásunk egy fájl, mely kattintás után egy egészen újfajta látványvilágot tár majd a felhasználó elé – kezdett bele a CMX bemutatásába a meg nem nevezett forrás, majd szűkszavúan szólt a médiacsomag futtatása után előbukkanó indítóképernyőről, és a szintén megjelenő különféle opciókról, valamint megpedzegette, hogy a U2 együttes új albuma már ebben a kiadásban is megjelenhet.

Csupán pár napja írtunk arról, hogy az Apple egy újfajta zeneterjesztési modellt vezetne be: a digitális világban megpróbálná feléleszteni az albumértékesítést. Ezt a projektet állítólag Cocktail néven közösen főzi ki az Apple a négy nagy lemezkiadóval, az EMI-jal, a Sonyval, a Warnerrel és a Universallal. A Financial Times úgy tudja, hogy az új konstrukcióban nemcsak a „lemezek” borítóját, videókat, illetőleg a dalszövegeket mellékelnék a digitális album mellé, hanem valóban izgalmas extrákat is.

Azóta történt

Előzmények