Megosztja a fejlesztőket a Windows 8

Míg az olyan játékfejlesztők, mint a Valve, a Blizzard és a Mojang meglehetősen nyugtalanul várják a Windows 8-nak köszönhetően a desktopon is beköszöntő érintésvezérlés-aranykort, addig az Electronic Arts megpróbál nyitni az új lehetőség felé. Peter Moore, a vállalat operatív vezérigazgatója a Bloomberg-nek adott interjújában kifejti, hogy óvatosan, de pozitívan fogadják a redmondiak új zászlóshajóját: „Szorosan együttműködünk a Microsofttal azért, hogy megértsük, mik is a nézeteik a jövő játékainak irányítását illetően”. A nyilatkozatának további részében Moore a vállalat jövőbeni terveit vázolta. Elmondása szerint a cég fókuszába egyre inkább a telefonokon és táblagépeken futó játékok kerülnek, mintsem az asztali rendszerekre szánt, dobozos verziók, de a Windows 8-as konfigurációk megjelenésével ennek az ágazatuknak a fellendülését várják. Minden, a játékokat támogató új, gyorsan terjedő platform jó lehetőség az Electronic Artsnak – mondta.

A végtelenbe és tovább

A Microsoftnak nem titkolt szándéka az Androidon és iOS-en felnevelkedett játékosokat és fejlesztőket átcsábítani saját platformjára. Ez azonban egyáltalán nem egyszerű, ugyanis a piacon lévő okostelefonok 68 százalékén fut a Google megoldása, míg az Apple rendszere a készülékek 17 százalékán található meg; a Microsoftnak viszont ezidáig egy meglehetősen kis szelet, mindössze 3,5 százaléknyi jutott. Ezek a számok az alkalmazások esetében úgy néznek ki, hogy míg Windows Phone-ra közel 100 000 app érhető el, addig ez a szám az Androidnál és iOS-nél megközelítőleg hatszoros.

A számokból egyértelműen kitűnik, hogy Redmondnak elengedhetetlenül fontos a felhasználói bázis növelése. Erre a következtetésre jutott Robert Jakobsen, a Jyske Bank egyik elemzője is; elmondása szerint a Microsoft egyik legfontosabb feladata az, hogy minél vonzóbbá tegye megoldásait a játékosok számára. Ezt segítheti, hogy a cég új mobil-operációsrendszere, a Windows Phone 8 ugyanarra az alapra épül, mint az asztali kiadás, így a fejlesztők hasznosíthatják a desktopon szerzett tapasztalataikat.

Intorvertált kontra extrovertált megoldások

Markus „Notch” Perssont, a Minecraft atyját nem hatja meg sem a rendszer evolúciója, sem pedig az EA nyitottsága. Elmondása szerint a Microsoft új rendszerére épülő tervei erősen veszélyeztetik a „nyílt és ingyenes” platformok koncepcióját: „Ha a Microsoft úgy dönt, hogy lezárja a Windows 8-at, az nagyon rossz hatással lesz mind a független játékokra, mind általánosan a konkurenciára. Ha teret hagyunk a nyitott platformoknak, tíz éven belül rengeteg érdekes játékkal találkozhatunk, amik remekül megférnek az AAA kategóriás címek mellett”.

Persson nyilatkozata pár nappal Gabe Newell széles körben ismertté vált interjúja után született; a Valve társalapítója a beszélgetésen elismerte, hogy ugyan sokkalta könnyebb egy zárt platformon dolgozni, a piacra mégis károsan hat: „Erős a késztetés egy adott platform bezárására, ugyanis a cégek látják, hogy mikre lennének képesek akkor, ha kizárnák a konkurenciát, ami felettébb izgalmasnak hat. Úgy gondolom, hogy az új rendszer miatt számos nagyobb gyártót elveszítünk majd, akik a jelenlegi piac erős szereplői. Sokak nyeresége válik majd semmivé.”

Persson és Newell állításával – és szemléletével – áll szemben Richard Stallman szabadszoftveres guru véleménye. Elmondása szerint a digitális másolásvédelemmel ellátott, nem szabad játékszoftverek megjelenése a szabad Linuxon kétélű fegyver: „Feltételezem, hogy a népszerű, nem szabad programok megjelenése GNU/Linuxon lökést adhat a rendszer terjedésének. Csakhogy a mi célunk túlmutat a rendszer sikeressé tételén, a mi célunk az, hogy elhozzuk a szabadságot a felhasználóknak” – írta a GNU oldalán publikált közleményében. Stallman úgy gondolja, hogy a mozgalom céljával és filozófiájával e szoftverek nem egyeztethetők össze, mert a nem szabad játékprogramok (akárcsak általában a nem szabad szoftverek) a természetüknél fogva „etikátlanok”, mert megtagadják a szabadságot a használóiktól.

A változó paradigma

Úgy tűnik, a piacképes platformok közötti háború a jövőben nem a márkáról fog szólni, hanem annak nyitott vagy zárt mivoltáról és az ezzel reklámba hozott előnyökről. Ami biztos, hogy felhasználók és fejlesztők egy nagyobb tábora fog dolgozni azon, hogy mindig legyenek olyan nyitott platformok, amiken még a kisebb, független vállalatok vagy csoportok is tudnak érvényesülni – csak idő kérdése, hogy a jelenlegi uralkodó vállalatok mikor is látják be azt, hogy szükségük van erre a (meglehetősen széles) rétegre is. Egyelőre még csak találgatás ugyan, de meglehetősen nagy rá az esély, hogy közeljövőben már nem az adott platformokhoz igazodnak majd a fejlesztők, hanem épp fordítva; ha ez megtörténik, egy eddig sosem látott mozgolódás indulhat meg a piacon.

Azóta történt

Előzmények