Reklámbojkottal tiltakozik a Mozilla a Facebook gyakorlata ellen

A botrány egyre dagad, politikai vonzata miatt már nem egyszerű IT-ügy lett belőle. Lehet, hogy fordulópont következik a közösségi oldalak működésében.

A Mozilla Alapítvány pár napja, március 20-án közleményben fejezte ki felháborodását a Facebook-Cambridge Analytica botrány kapcsán, elmondták, hogy a Facebook jelenlegi adatvédelmi gyakorlata elfogadhatatlan – majd másnap közölték, hogy míg komoly változások nem történnek, visszavonják facebookos hirdetéseiket. Ez ugyan nem lesz nagy érvágás a közösségi oldal számára, tekintve, hogy igen mérsékelten hirdetnek, inkább a gesztus fontos.

Mint egy frissítésből kiderül, két nappal később a Facebook megkereste a Mozillát, és közölték, hogy 2015 óta már sokkal szigorúbban védik a felhasználók érdekeit, és jelenleg is dolgoznak olyan eszközökön, melyek további lehetőségeket adnak a felhasználók kezébe.

A Mozilla közleményének legfontosabb állítása az volt, hogy a Facebook túlságosan felelőtlenül ad adatgyűjtési lehetőséget az alkalmazásfejlesztőknek, illetve hogy a felhasználók nincsenek megfelelő módon tájékoztatva arról, hogy adataikat gyűjtik és felhasználják, hiszen a legtöbbször olyan hozzáférési jogokat adnak alapértelmezésben az alkalmazásoknak, melyek mivoltáról fogalmuk sincs.

A Facebook megkeresése nem győzte meg a Mozillát, továbbra is úgy vélik, elégtelenek az adatvédelmi intézkedések, alapértelmezésben túl sok hozzáférési engedélyt kapnak az alkalmazások, és ezt a közösségi oldal teszi lehetővé.

A botrány egyébként egyre nagyobb hullámokat vet, egyes szélsőséges vélemények már Mark Zuckerberg lemondásának lehetőségét is felvetik, sőt a közösségi oldalak működésének új szabályozása is felmerült, és elindultak kampányok, hogy a felhasználók töröljék fiókjaikat.

Ám a felháborodás ellenére egyelőre úgy tűnik, ilyesmire nem lehet számítani: a pár napos hallgatás után végre megszólaló vállalatvezető ígéreteket tett – igaz, kicsit úgy, mint az okos leány a mesében, adott is, meg nem is. A botrány kapcsán elhárítja a felelősséget, emellett az adatgyűjtés és annak engedélyezése nem szűnik meg a jövőben sem – ez érthető, hisz ez az üzleti modell bázisa –, de egyrészt szigorítani fogják a feltételeket, a begyűjthető adatokat minőség alapján osztályozzák és korlátozzák, illetve új eszközöket adnak a felhasználók kezébe, hogy lássák: kik és milyen adatokat gyűjtenek róluk, illetve könnyebben tudják menedzselni a hozzáféréseket. Ám a jelek szerint a legnagyobb gondon nem segítenek, mégpedig azon, hogy az alkalmazások átláthatnak a felhasználói profilon, így az ismerősök adataihoz is hozzáférhetnek - így fordulhatott elő, hogy a botrány középpontjában álló alkalmazást csak kb. negyedmillióan töltötték le, de a kereszthozzáférések miatt 50 millió profil adataihoz fértek hozzá.

Azóta történt

Előzmények