Feljelentették a UPC-t

A filter:max be akarja vonni az internetszolgáltatókat a kéretlen levelek elleni küzdelembe, és szándéka komolyságát nyomatékosítandó feljelentést tesz a UPC Magyarország Kft. ellen a hálózatából kiinduló támadásokkal szembeni közönye miatt.

Az it-biztonsági megoldásokat kínáló hazai cég közleménye szerint a spamek és vírusok terjedésének megakadályozásában kulcsszerepe van a feladó szolgáltatójának (ISP). Az ISP-k kisebb része – etikai vagy egyszerű üzleti megfontolásból – aktívan fellép ezek ellen, míg a többség az általában elvárható gondossággal igyekszik biztosítani, hogy a felhasználók se szándékosan, se akaratukon kívül (például számítógépük fertőzöttsége miatt) ne küldjék el internetszerte káros emailek százezreit, millióit. A szolgáltatók egy kisebb csoportja azonban nemhogy magától, de bejelentésre sem tesz semmit, és a panaszos ügyfelet gyakran válaszra sem méltatja.

Megelégelve e cégek nemtörődömségét a filter:max akcióba lendült: a saját rendszerében elcsípett emailek alapján megkeresett több ISP-t, melyek nagy része együttműködőnek bizonyult, és fellépett a konkrét támadások ellen. Nem így a UPC – áll a közleményben –, melynek egyik ügyfele napi több ezer – néha több tízezer –, vélhetően vírussal fertőzött vagy kéretlen emailt próbált a filter:max és ügyfelei részére elküldeni, illetve emailcímek százezreit próbálta begyűjteni. A szolgáltató sem az emailes, sem a telefonos bejelentésekre nem reagált, ezért a filter:max hatósági eljárás lefolytatását kérte ellene az ügyben illetékes Nemzeti Hírközlési Hatóságnál (NHH). A beadványban a cég azt kérte, hogy az NHH kötelezze a UPC-t a konkrét támadás megszüntetésére, és egyúttal arra, hogy tegyen intézkedéseket a hasonló támadások megelőzésére, illetve a támadások bejelentését a kellő komolysággal kezelje. A filter:max a keletkezett károk megtérítése érdekében mérlegeli polgári per megindítását is a UPC ellen.

A UPC kikéri magának

Lapunkhoz eljuttatott válaszában a UPC határozottan visszautasítja a filter:max vádjait. A szolgáltató állítja: az it-biztonsági cég a vázolt együttműködés érdekében egyszer sem kereste meg, a hivatalos kapcsolatfelvételt meg sem kísérelte, csupán egyetlen emailben jelzett problémát ügyfélszolgálatán a közelmúltban. A UPC szintén jogi lépéseket fontolgat, mivel álláspontja szerint filter:max a saját üzleti érdeke és ismertsége növelése érdekében a szolgáltató jó hírnevét súlyosan sértő állításokat tett közzé.

A cég – szerepel a közleményben – az egyik legnagyobb hazai internetszolgáltatóként nagyon is komolyan veszi a kéretlen és káros emailek, vírusok elleni küzdelmet, és már két évvel ezelőtt – Magyarországon az elsők között – bevezetett egy minden ügyfele számára ingyenes, központi spam- és vírusszűrést, mely a hálózatára beérkező és onnan kiinduló összes emailt átvizsgálja és megtisztítja a veszélyes kórokozóktól. A kábeles internetszolgáltató ugyanakkor kész mindenkivel együttműködni, aki az internet biztonságának javítását tűzi a zászlajára, ugyanakkor nem hiszi, hogy ennek legmegfelelőbb módja a közleményeken keresztüli üzengetés és mozgalmak indítása – áll a válaszban.

Azóta történt

Előzmények