Fő reklámhordozóvá váló mobilok

A mobilkommunikációs eszközök, mindenekelőtt a mobiltelefonok már a közeljövőben az első számú reklámhordozóvá válnak. A jóslatot Andrew Robertson, az Omnicom-csoporthoz tartozó BBDO reklámügynökség vezérigazgatója fogalmazta meg cégének kutatásaira támaszkodva. A BBDO, a világ harmadik legnagyobb reklámügynöksége 15 országban közel 3000 embert kért fel arra, hogy állítsa fontossági sorrendbe a kommunikációs eszközöket. A megkérdezettek 45 százaléka a személyi számítógépét, 31 százalékuk a mobiltelefonját tartotta a legfontosabbnak, a televízióra csupán 12 százalék szavazott. Megdöbbentően kevesen, a megkérdezettek mindössze 4 százalék szavazott a tévére Kínában, 61 százalék a mobiltelefont, 30 százalék pedig a PC-t preferálta.

Robertson mindazonáltal elismerte: az új médium hirdetési célú kiaknázása nem tűnik könnyű feladatnak. A mobilozást nem lehet – a tévéműsorokhoz hasonlóan – reklámokkal megszakítani, hiszen a "műsorról" a tulajdonos önállóan dönt. Olyan, mobiltelefonról elérhető tartalomszolgáltatást kell tehát nyújtani, amely az olvasót annyira megragadja, hogy akár a reklámmegszakítások okozta kellemetlenséget is vállalja. Ha pedig valamire "ráharapnak" az emberek, arra nem sajnálják az időt – jelentette ki Robertson. A BBDO felméréséből az is kiderült, hogy a mobilkészülékek tulajdonosainak több mint hatvan százaléka napi 20 óránál is hosszabb ideig tartja bekapcsolva készülékét, további 15 százalékuk esetében ez az időtartam 16-20 óra.

A mobiltelefonok térhódítása az óragyártóknak is sok fejtörést okoz. A svájci óragyártók az év első két hónapjában csupán 1,2 millió karórát értékesítettek, ez pedig 25 százalékkal kevesebb a 2004. január-februári adatnál. A gyártók ezért mindenekelőtt a mobiltelefonok elterjedését okolják: a fiataloknak már nincs szükségük karórára, hiszen a maroktelefonjuk mindig náluk van, és az is mutatja az időt – panaszkodott egyikük a Baselben megrendezett nemzetközi óra- és ékszervásáron.

Előzmények