Százmillió forintos büntetést kapott a Vodafone

A Gazdasági Versenyhivatal (GVH) az ügy mai tárgyalásán megállapította, hogy a Vodafone Magyarország 2010. június 21. és 2010. augusztus 15. között lebonyolított „Nyerj a Vodafone-nal” emelt díjas SMS-játékával kapcsolatban a fogyasztókkal szemben tisztességtelen kereskedelmi gyakorlatot folytatott. A hivatal a szolgáltatót emiatt 100 millió forint bírság megfizetésére kötelezte.

A Vodafone a tavaly lebonyolított SMS-játékát széles körben, intenzív kampánnyal népszerűsítette. Az abban résztvevők naponta 200 000 forintos pénznyereményhez, hetente egy BMW 1-es típusú gépkocsihoz, továbbá egy 30 SMS-ből álló azonnali nyereményhez juthattak. A fogyasztó egy BMW szövegű SMS megadott számra történő elküldésével regisztrálhatott a játékra. A regisztrálást követően először egy hét – egyre nehezedő – kérdésből álló kérdéssort kapott, melyekben egy-egy kvízkérdésre három lehetséges válasz közül kellett kiválasztani a helyes megoldást. A helyes válasszal pontokat lehetett szerezni. Minden játékidőszakban (heti és napi) az a játékos nyert, aki a legrövidebb idő alatt a legtöbb pontot gyűjtötte egy kérdéssorban.

A kvízkérdésektől függetlenül időről időre ún. emlékeztető és játékra buzdító üzeneteket kapott a játékos, amelyek tájékoztatták a nyereményekről is. Az ilyen jellegű SMS-ek fogadását díjmentesen le lehetett mondani az ügyfélszolgálaton keresztül, vagy SMS-ben a STOP szó elküldésével.

A GVH szerint a különböző kereskedelmi kommunikációk alkalmasak voltak arra, hogy a fogyasztókban nem reális képet alakítsanak ki a játékról. A Vodafone megtévesztésre alkalmas tájékoztatást adott a játék tartalmát, menetét, a részvétel költségét, a nyerési esélyeket, a STOP parancs elküldésének következményeit, az egyes kérdéssorok elindításának díjköteles voltát és a fogyasztó által elért eredményt illetően, valamint egyes tájékoztatásaiban elhallgatta a játék lényeges jellemzőit. A GVH azt is megállapította, hogy a vállalkozás agresszív, fogyasztókkal szembeni tisztességtelen kereskedelmi gyakorlatot folytatott a játékba regisztrált fogyasztóknak szóló emlékeztető, buzdító SMS-ek megküldésével.

A bírság meghatározásánál a GVH figyelemmel volt az ismert reklámköltségekre és a játékból befolyt bevétel nagyságára, valamint súlyosbító tényezőként értékelte többek között azt, hogy a jogsértés közel két hónapot ölelt fel, illetve az intenzív kampánynak köszönhetően a fogyasztók széles körét érintette. Szintén súlyosbító körülményként vette figyelembe a hatóság, hogy a szolgáltató korábban már több alkalommal is megtévesztette a fogyasztókat.

Tavaly októberben egy hasonló SMS-játék kapcsán tanúsított hasonló gyakorlat miatt a Magyar Telekomra 200 millió forintos bírságot szabott ki a GVH.

Azóta történt

Előzmények