(Frissítve!) Állítólag megtámadták az e-útdíj informatikai rendszerét

Ma, azaz július elsején 0 órától kezdte meg működését az Elektronikus Útdíjszedési Rendszer (HU-GO), ám ma reggelre kiderült, hogy szinte az indulás pillanatában azonnal kétórás üzemszünetet kellett elrendelni.

A HU-GO honlapján hajnalban jelent meg Bakó Attila, az Állami Autópálya Kezelő Zrt. vezérigazgatójának aláírásával egy közlemény, mely szerint hajnali egy és három óra között üzemszünetet rendel el. A hivatkozott törvényszövegből kiderül, hogy ezt akkor kell megtennie, ha a rendszer valamilyen üzemzavarral, műszaki hibával küszködik, és nem képes ellátni a feladatát.

Kora reggel aztán megérkezett az újabb közlemény az MTI-hez, és ezek szerint túlterheléses támadások érték az elektronikus útdíj informatikai rendszerét hétfő hajnalban – a támadások 1 és 3 óra között zajlottak. Ezalatt a társaság üzemszünetet rendelt el, és a 3,5 tonna megengedett legnagyobb össztömeget meghaladó tehergépjárművek díjmentesen használhatták a teljes díjköteles úthálózatot. Az üzemszünet 3 órakor véget ért.

A társaság közölte: hajnalban a kijelölt és jogosult állami szervek megkezdték a vizsgálatot.

Frissítés: az üzemeltető újabb üzemszünetet rendelt el reggel fél nyolc és tíz óra között.

Frissítés2: az ÁAK szóvivője a Kossuth rádióban adott interjújában kijelentette, hogy a délelőtti leállásnak is túlterheléses támadás volt az oka. A beszélgetésben részt vevő fuvarozói szervezet képviselője viszont arra hívta fel a figyelmet, hogy a rendszer önmagában is elégtelen kitűzött feladatai ellátására, ráadásul elengedhetetlen lett volna egy egyhónapos tesztidőszak, hogy a legsúlyosabb hibákat kiszűrjék, illetve finomhangolják a működést.

Frissítés3: vizsgálják a túlterheléses támadást, ami az e-útdíj rendszert érte hétfőn hajnalban – mondta Giró-Szász András kormányszóvivő hétfői sajtótájékoztatóján.

A szóvivő hozzátette: változatlanul az a cél, hogy a hazai fuvarozók regisztráljanak, eddig már 60 ezren tették meg ezt. Giró-Szász András azt mondta, a rendszer működésének hétfő az első napja, s egy-két hét után meg kell majd nézni, hogy kell-e bármit is módosítani rajta. Kijelentette: a rendszer az előzetes terveknek megfelelően indult el, s lényege, hogy felszámolja a korábbi rossz alapokon nyugvó rendszert.

Frissítés4: a legutóbbi tudósítások alapján azt lehet leszűrni, hogy alapjában véve „semmi különös” nem történt, „mindössze annyi”, hogy egy egyéb okok miatt túl szűk határidőkre rákényszerített, a felvállalt feladatára egyébként alkalmas informatikai vállalkozás természetes módon nem volt képes a megadott időpontra lezárni egy projektet – a tesztidőszak kizárása miatt ezt egyébként senki nem is várhatta el tőlük. Szakmabeliek számára ez a helyzet előre látható volt: egy ekkora, ilyen sok változót tartalmazó rendszert alapos és viszonylag sokáig tartó teszt nélkül nem lehet éles üzemmódba kapcsolni. Illetve lehet, de akkor annak felhasználói oldalon súlyos következményei lesznek.

És ez meg is történt.

Azóta történt

Előzmények