Az internet egyharmada pornó

Habár a kissé poénos megállapítás szerint az internet valódi célja a pornó terjesztése, és a nem pornográf anyagokat tartalmazó mentés ráférne néhány DVD-re, azért a helyzet természetesen nem ennyire vészes. Ugyanakkor az is nyilvánvaló, hogy a szűk szakmai közegből kilépő világháló egy-két évtized alatt egy új tömegmédiává vált, így persze azokat az igényeket szolgálja ki, amit az emberek többsége igényel, leginkább (metaforikusan és tágan értelmezve) a vért és a szexet.

De hogy pontosan mekkora is az aránya pornográf weboldalaknak, arról még nem nagyon készültek felmérések, illetve csak elvétve, bár azok pontosnak tűnnek. Az egyik legújabb ezek közül az Optenet, egy SaaS-szolgáltató (és szűrőprogramokat kínáló cég) jelentése, amely úgy találta, hogy a közhasználatú világhálón a weboldalak kicsivel több mint egyharmada, 37 százaléka pornográf tartalmú.

A reprezentatív mintaként kiválasztott körülbelül négymillió weboldal vizsgálata után született jelentés szerint a pornóoldalak száma az előző év első negyedévéhez képest 17 százalékkal nőtt.

A tematikus vizsgálat többi eredménye is igen érdekes, ha nem is meglepő. Az olyan online RPG-játékokkal kapcsolatos weboldalak száma, mint például a World of Warcraft, a Final Fantasy vagy a Grand Theft Auto 2010 első három hónapjában hatalmas, 212 százalékos növekedést mutatott. Az egyéb eredmények is figyelemre méltóak (az erőszakos tartalmakat tartalmazók 10,8, a terroristákkal kapcsolatos oldalak 8,5, míg a kábítószerrel összefüggőek 6,8 százalékkal növekedtek), de ezeket az adatokat nem árt fenntartással kezelni, mivel a riport nem tisztázza világosan, hogy mit is értenek az „erőszakos” vagy a „terrorizmus” kifejezés alatt.

Az eredményeket értékelve mindenesetre Ana Luisa Rotta, az Optenet gyermekvédelmi felelőse arra utalt, hogy a növekvő „káros” tartalmak arra kell sarkallják a felnőtteket, hogy az otthonokban lévő számítógépeket a korábbinál szigorúbban felügyeljék. Ugyanakkor azt is elmondta, hogy az internetes vásárlási oldalak kilencszázalékos bővülése semmiféle aggodalomra nem ad okot, hiszen a gyerekek nem vásárolnak, az online szerepjátékok viszont negatív viselkedési mintákat közvetítenek. Ezzel némiképp kétségbe is vonta a felmérés elfogulatlanságát, amit alátámaszt az is, hogy cége webes szűrőket ajánl szülőknek.

Azóta történt

Előzmények