Jön az amerikai 'szeder' Európába is

Egy kis egyesült államokbeli vállalkozás hatalmas bevételekre tett szert azzal, hogy elküldi e-mailjeiket az utazó üzletemberek után. Kevés olyan kisvállalat van még az USA informatikai piacán is, mint a Research In Motion Ltd. (RIM), amely hatalmasat kaszált BlackBerry nevű e-mailező pagerével. Az utazó cégvezetők, befektetési bankárok és jogászok szinte megőrülnek ezért a készülékért, amellyel mozgás közben folyamatosan fogadhatják és küldhetik a számukra oly fontos elektronikus leveleket. Elborult lelkesedésükben átkeresztelték a berendezést crack-berryre, amely az eredeti blackberry, azaz szeder vagy szó szerint fekete bogyó elnevezés helyett azt jelenti: kiváló bogyó.

A kis aranyos egyébként nem olcsó, 400 dolláros belépési és havi 20 dolláros szolgáltatási díj ellenében szerezhető meg. Köszönhetően a sikernek az 1,7 millió felhasználóval rendelkező RIM elmúlt négy negyedévében 235,2 millió dollár profitot ért el 944,3 milliós forgalom mellett, piaci kapitalizációja 12 milliárd dollárra nőtt, ami több a patinás AT&T vagy a szintén híres Electronic Data Systems (EDS) piaci értékénél – tudósított a Business Week.

A kis társaság most arra készül, hogy meghódítja Európát is. Öt évvel az első BlackBerry megjelenése után ugyanis ügyfeleinek még mindig 82 százaléka észak-amerikai, míg az öreg kontinensen csak 300 ezren élvezhetik a RIM szolgáltatását. A cég megállapodott a nagyobb mobiloperátokokkal, így a brit Vodafone-nal, a francia Orange-zsal, hogy rendszereiken továbbítják a BlackBerrykre küldött üzeneteket. Emellett a következő időszakban olyan szerverekkel állnak elő, amelyek képesek megjeleníteni a nem latin – arab, cirill, kínai – betűket, írásjeleket is.

Szakértők szerint ugyanakkor a RIM-nek gyorsan kell lépnie, mivel több kisebb amerikai konkurense, a Good Technology Inc., a Visto Inc. is nemzetközi terjeszkedésre készül. Ezek olcsóbb e-mail-továbbítást ajánlanak, mint versenytársuk, amely ráadásul számos eszközön, Palm-szervezőkön, egyes mobiltelefonokon, Microsoft Windows-alapú kézi készülékeken is elérhető. A Visto megállapodott a holland KPN távközlési szolgáltatóval a közös fellépésről és Nagy-Britanniában is a piacra készül. Hogy ráijesszenek a RIM-re, ezek a cégek hajlandóak kisebb részt kérni az ügyfelektől a szolgáltatásért fizetett díjból, így több marad a levéltovábbító operátoroknak, ami vonzóbb partnerré teszi őket azok szemében.

Eközben a RIM partnerei is "hűtlenkednek", a PalmOne Inc. és a Treo, amelyek termékei hordozzák a BlackBerry technológiáját, nyitottak a Microsoft felé: olyan megoldást fejlesztenek a redmondiakkal közösen, amely lehetővé teszi a Microsoft levelezőszervereinek szinkronizálását a vezeték nélküli Palm-eszközökkel. "Nem sokat kockáztatna, aki arra fogadna, hogy a Microsoft szeretné megszerezni a mobil levelezési üzletet a RIM-től" – állapítja meg Ben Wood, a Gartner Group it-piackutató elemzője.

A RIM bevételeinek ötödét adja a levelezőszerverek és az e-maileket fogadó és küldő mobileszközök összehangolása. Mivel mostantól már külső gyártóknak is licenceli az utóbbiakhoz szükséges technológiát, e szolgáltatása iránt még nagyobb igényre számíthat. "A piac sokkal nagyobb annál, mint amit egyedül ki tudunk szolgálni kézi berendezésekkel" – mondja a cég egyik illetékese.

A RIM azonban fenn akarja tartani de facto standard szerepét e részpiacon. Ennek jegyében nemrégiben megjelentek 7100 jelű készülékükkel, amely sokkal tipikusabb mobileszköz, mint a szendvicsszerűen kinéző BlackBerry. A 7100 zsebtelefonként is működik – azok kedvéért, akik egy készülékkel akarják elintézni a többféle funkció kezelését. A cég emellett azzal is növeli ügyfélbázisát, hogy licenceli technológiáját olyan partnereknek, mint a Nokia vagy a Sony Ericsson. Ez oly módon hoz több pénzt, hogy a RIM biztosítja a vállalati szerverek és a mobileszközök összehangolt működését, függetlenül attól, mely cég zsebijét használja-e az ügyfél.

Az év végére végül is 2 millió saját ügyféllel számolnak – ez duplája a múlt februárinak –, és a 2006 februárjával végződő üzleti évre 1,37 milliárd dollár bevételt várnak – főként az Amerikán kívüli forgalom növekedésének köszönhetően.

  • Kapcsolódó cégek:
  • RIM