Jövőre már lehet repülőről mobilozni?

Egy felmérés szerint az üzleti utazók kétharmada használná mobiltelefonját a repülőgépeken, ha megtehetné. A válaszadók túlságosan drágának és nehézkesen kezelhetőnek tartják a gépek beépített telefonjait. A repülőgépiparnak dolgozó Sita informatikai vállalkozás most felmérést készített a felhasználók igényeiről. A londoni Heathrow, Gatwick és az amszterdami Schiphol repülőtereken 1450 utast kérdeztek meg a fedélzeti mobilozással kapcsolatban és azt találták, hogy az üzleti utazók 65 százaléka használná zsebijét repülés közben, ha az ismert technikai probléma - a cellás rádióhálózatok működés közben zavarják a repülőgépek elektronikai rendszereit - nem akadályozná meg ebben. A válaszadók túlságosan drágának és nehézkesen kezelhetőnek tartják a gépek beépített telefonjait - idézi a felmérés tanulságait a Financial Times.

Látva a keresletet, több fejlesztő is nekilátott a probléma megoldásának. Egyikük, a WirelessCabin projekt voltaképpen egy alkalmi vállalati konzorciumot fed, amelyben a különböző cégek mérnökei együtt dolgoznak a technikai akadályok elhárításán. A csoportot a német Aerospace Centre (DLR) vezeti, tagjai az Airbus, a Siemens, az Ericsson, az Inmarsat, a KID-Systeme (utóbbi a repülőgépkabinok elektronikus rendszereinek specialistája), a brit Bradford egyeteme, illetve az ESYS és a TriaGnoSys technológiai tanácsadók. A WirelessCabin keretében fejlesztett rendszer magában foglalja a különböző vezeték nélküli rádiókommunikációs standardoknak megfelelő bázisállomások, a műholdas átvitel, az elszámolási megoldások, valamint a meglévő földi hálózatokhoz való csatlakozást biztosító technológia fejlesztését. A konzorcium tehát azt tűzi ki céljául, hogy a repülőn utazó mobilos ugyanúgy telefonálhasson a fedélzetről, mint ha a földön lenne. A DLR kommunikációs és navigációs rendszerekért felelős vezetője, Christoph Günter állítása szerint a WirelessCabin bemutatómodellje kész a premierre. Terveik szerint az idei júliusi farnborough-i repülőnapon elő is állnak megoldásukkal, majd az ősztől számos légitársaságnál próbaprojektet indítanak a rendszer éles tesztelésére. A végső működési engedélyek megszerzése két évet vesz igénybe.

A Sita Mobile in the Sky néven futtatja hasonló célú programját. A vállalkozás állítása szerint több légitársasággal tárgyal arról, hogy melyiküknél tartsa meg az első bemutatót, amit azután 2005-ben követhet a technológiájának üzemszerű bevezetése.

A technikai probléma lényege, hogy a repülős rendszerek és a mobilhálózatok rádiókommunikációja közötti interferencia elkerüléséhez a mobiltelefonok és a bázisállomások között csak igen rövid távú, néhány méteres és nagyon gyenge sugárzás engedhető meg. A bázisállomást így a repülőgépre kell telepíteni, a további átvitelhez pedig műholdas csatornát kell igénybe venni. Az utasok mobiljának a gépen lévő állomással történő kommunikációját a WirelessCabin például olyan halovány rádiójellel oldja meg, amelynek erőssége nem éri el a hajszárítók által keltett elektromos zaj szintjét.

A probléma nehézsége az egyik gyártót arra ösztönözte, hogy első lépésben öszvér megoldást fejlesszen ki. Az ír Altobridge tavaly mutatta be azt a technológiát, amelyben a hívásokat a repülőgépek fedélzeti telefonhálózatával bonyolítják le, de az elszámoláshoz a felhasználó adatait mobiltelefonjának SIM-kártyájáról veszik le. Így a repülős hívások díja a telefonáló mobilszámláján jelenik meg. A következő lépés egy olyan rendszer lehet, amely az Altobridge "átjáróját" kombinálja egy extrém alacsony intenzitással sugárzó, úgynevezett picocellural GMS-bázisállomással, amelyet a brit TTP Communications szállíthat az írek megoldásához. A felek tervei szerint közös rendszere az idei negyedik negyedévben mutatkozhat be.

Akármelyik szállító kínálatából is választanak majd a légitársaságok, mivel nem rakhatnak minden ülés mellé mikro-bázisállomást, helyet kell találniuk a gépeken telefonáló utasaiknak. Wolfgang Mayrhuber, a német Lufthansa elnök-vezérigazgatója úgy véli, fedélzeti telefonfülke vagy telefonfülkék állnak majd a repülőről mobilozó utasok rendelkezésére.

Forrás: Napi Gazdaság

(*) A brit Civil Aviation Authority tavaly májusban tette közzé tanulmányát, amelyben megállapítja, hogy a mobiltelefonálás jelenlegi formájában veszélyezteti a repülés biztonságát, ezért engedélyezése a gépeken túl kockázatos. Idén februárban 1260 eurós büntetést rótt ki a düsseldorfi bíróság egy utasra, aki használta mobilját repülés közben.

Azóta történt

Előzmények