Leonidász és az evolúciós kényszerzubbony

LeonidászA Google-globálisfelmelegedés (hány fokkal?), a Facebook-földrengés (milyen erősségű?), a Twitter-tájfun (az új idők szele?), a Youtube-jégverés... És mindegyik istencsapása a net addigi természetének katasztrófája is egyben, fekete tus, ami romvárosokat rajzol, üres és kiürülő közösségi tereket, elűzve a felhasználókat, átűzve őket máshová. Mert a felhasználó ideje korlátos, ezért a preferenciáit lehet és kell átrendezni. Meggyőzni őt és elhitetni vele, hogy az új forma sokkal alkalmasabb a létezésre.

Ma már nem keresel az AltaVistával, és talán a Babel Fishsel se fordítasz. Helyette google(.com) és translate.google(.com). S bár lehetséges, hogy a viamichelin(.com) még mindig ügyesebb, mint bármi, egyre inkább a maps.google(.com) lesz az alap.

Az ICQ-ra én még bemondom, hogy Mirabilis, de te lehet, már azt se tudod, mi volt a poénja a névnek, vagy azt se vágod, mi ez egyáltalán. És hogy kié. Mert egy hónapja már nem is az AOL-é, de ez annyira nem volt hír, hogy a café se hozta. Hogy ti. megvették „az oroszok” 187,5 millióért. Mai áron számolva 2,9x ennyit adott érte 12 éve az AOL. Elvileg van rajta 100 millió reggelt account. Vajon hány aktív belőle? Legjobb esetben 1,875 dollárt adtak egy júzerért. Az kicsit több, mint 400 Ft. Jó biznisznek tűnik. A legutolsó, idén megjelent 7-es verzióba pedig már bekerült némi Facebook-integráció, amiről biztos lehetne bővebben szólni, de hát „minek”.

A Google tavaly is tuti megkereste a maga 20 milliárd dollárját (23,65 milliárd volt az árbevétel – a szerk.), jórészt az adwordsön. Néha ugyan elkölt egy-egy komolytalan összeget Youtube-ra, másra, de a keresőjével bevédett hátországa olyan erős, hogy látszólag bármit megtehet. Persze „make no evil”, a pénz meg nem rossz... ha van belőle rengeteg.

Az iwiw-ért anno milliárdos tételt tett le a T-Com. Abban az időben ez az oldal volt a magyar net és netezők origója. Csinálhatott volna belőle bármit. Flickrt, Myspace-t, Facebookot, vagy adhatott volna gmailnyi tárhelyet az összes júzerének, átformálhatta volna az addig kialakult vonásait a magyar internetnek. Megvolt rá a lehetősége. A dolgok mai állása és a trendek szerint a wiwből egyre jobban kiszeret a nép, főleg az a réteg, akire érdemes (volt) költeni, akiért odavannak a reklámozók, és beleszeret valami másba. Én meg tényleg várom már, mikor teszi tele adsense-hirdetésekkel a T-Com...

A túlélés egyetlen módszere az evolúciókövetés, az adaptálódás. A globális trendekkel szembemenni hosszú távon nem lehet és nem is érdemes, ám a megkerülhetetlen globalitás még nem jelenti azt, hogy semmilyen lokalitásnak ne lenne esélye. Jó példa erre a kínai internet helyzete, ahol a legerősebb szereplők mind-mind kínai felségjelzésűek. Nem kell azonban szoftkommunista diktatúra ahhoz, hogy egy-egy lokalitás erős maradhasson.

Erős, hogy átvészelje a globális trendek és divatok burjánzó orgiáját, ami elcsábítja és behúzza a júzert, hogy aztán lájkoljon és lájkolva legyen, megosszon és megosztasson, csipogjon és viszontcsipogják... A kiszolgáltatottság a gyengék érve. A globalitás perzsáival szemben is meg lehet találni a magunk Thermopülai szorosát, ahol nem számít a százszoros túlerő. Egy erős lokalitás, ha ismeri és kihasználja a saját lehetőségeit, ha sok lábon áll, egész addig talpon marad, amíg vonzó tud maradni a felhasználóinak. Csak árulók ne legyenek...

- zzs -

Előzmények

  • Facebook, a sötét oldal barátja

    „Ha a rövidebb utat választod, a gonosz kezébe kerülsz. A sötét oldal nem hatalmasabb, de simább, könnyebben járható” – Yoda.