Mozgást modellez az új chip

A legtöbb felhasználó elsősorban a számítógépes játékokban szembesül azzal, hogy egy valósághű virtuális világ kialakítása milyen sok tényezőből tevődik össze, és mennyire korlátozhatja az élmény minőségét a rendszer teljesítménye. A kaliforniai Ageia Technologies Inc. az elmúlt hónapban egy szakmai konferencián mutatta be PhysX névre keresztelt lapkáját, amely – a fejlesztők reményei szerint egy új hardverműfaj alapjait megvetve – még életszerűbbé teheti a játékok látványvilágát.

Doom3
Még nem elég valósághű

Háromdimenziós játékok ma már elképzelhetetlenek grafikus processzorok (GPU), illetve grafikus kártyák nélkül, ám a legrészletesebb alakzatok és a legszebb felületek sem érnek sokat, ha esetlen, természetellenes mozgással párosulnak. Az Ageia által kifejlesztett lapka a testek és anyagok mozgásának kiszámítására specializálódott, s úgy tehermentesíti a központi processzort, hogy egyúttal a korábbiaknál sokkal kifinomultabb – az anyagok valós tulajdonságait figyelembe vevő – dinamikai modellek alkalmazását teszi lehetővé.

Az Ageia megoldása merev és rugalmas testek, folyadékok mozgásának modellezésére is alkalmas, és akár több tízezer test kölcsönhatásait képes kiszámítani. A mérnökök által fizikai processzornak (Physics Processing Unit, PPU) keresztelt PhysX chipet – mely 125 millió tranzisztort tartalmaz – a grafikus gyorsítólapkák társprocesszoraként használnák, vagy önálló bővítőkártyákon foglalhatna helyet.

Az Ageia kezdeményezése máris számos neves vállalat érdeklődését keltette fel, köztük például a számítógépes játékokat kiadó Epic Gamesét vagy az Ubisoftét. A kereskedelemben 2005 karácsonyára várhatók az első olyan játékok, amelyek együttműködnek a PhysX-szel.

  • Kapcsolódó cégek:
  • Ageia