A második félévben az egy évvel korábbi adathoz képest meredeken, 18,9 százalékkal esett vissza a Nyugat-Európában eladott PC-k száma – derül ki a Gartner jelentéséből. A piackutató adatai szerint mind az üzleti, mind a fogyasztói szegmensben gyenge volt a kereslet, amit súlyosbított, hogy korábbról jelentős készletek ragadtak be.
Az időszakban 12,7 millió személyi számítógép talált gazdára a nyugat-európai országokban. Különösen látványos volt a hordozható gépek forgalmának 20,4 százalékos visszaesése, és e kategórián belül a netbookeladások 53 százalékos zuhanása. Az asztali PC-k szegmensében 15,4 százalékkal esett vissza az eladott darabszám.
A netbookok 2009-ben még a fogyasztói boom motorjai voltak mind a fejlett, mind a fejlődő piacokon. E kisméretű és kis teljesítményű hordozható számítógépek iránti érdeklődés azonban 2010 második felére látványosan megcsappant, részben a piac telítődése és a készülékek nyilvánvalóvá vált korlátai miatt, részben pedig azért, mert időközben a tableteknek köszönhetően kimentek a divatból.
Gyártó | Forgalom* 2011 Q2 |
Részesedés 2011 Q2 |
Forgalom* 2010 Q2 |
Részesedés 2010 Q2 |
Változás | |
1. | Hewlett-Packard | 3171 | 25,1% | 3376 | 21,6% | -6,1% |
2. | Acer | 2046 | 16,2% | 3696 | 23,7% | -44,6% |
3. | Dell | 1371 | 10,8% | 1571 | 10,1% | -12,7% |
4. | Asus | 1021 | 8,1% | 1324 | 8,5% | -22,9% |
5. | Apple | 879 | 7,0% | 875 | 5,6% | 0,5% |
Egyéb | 4161 | 32,8% | 4751 | 30,5% | -12,4% | |
Összesen | 12 649 | 100,0% | 15 593 | 100,0% | -18,9% |
A netbookok iránti kereslet látványos visszaesése és a raktárkészlet-problémák most legfájóbban az Acert érintették, mely a második helyre csúszott vissza a gyártók rangsorában. (A tajvani vállalat a globális PC-piacon is visszaesett a második negyedévben.) Az első helyet ennek köszönhetően a HP szerezte meg, míg Dell megőrizte pozícióját a dobogó harmadik helyén.
A Gartner rámutatott: bár azt várták, hogy a szervezetek tömegesen kezdik meg a PC-s géppark frissítését, a folyamatot késleltetik a világgazdaság ismét borús kilátásai. E szegmensben ugyanakkor jóval kisebb mértékű (9%) volt a forgalomcsökkenés, mint a fogyasztói piacon (27%).