Oracle-szoftverrel spórol a Malév

Idén januártól használja a Malév az Oracle által a vállalat egyedi igényeinek megfelelően kifejlesztett, egyedülálló flottarotációs rendszert, amelynek révén a légitársaság hatékonyabban tudja összehangolni repülőgépparkját menetrendjével. A FLORO névre keresztelt megoldás a forgalom szezonalitásától függően havonta 60-140 millió forint megtakarítást hozhat, így a rendszertől a légitársaság éves szinten közel egymilliárd forintos eredményjavulást vár. Az év első két hónapjában máris 160 millió forintos fedezetnövekedést sikerült elérni, amely egyben azt is jelenti, hogy a beruházás az informatikai fejlesztéseknél elvárt egy-két év helyett már néhány hónap alatt megtérült.

A havi 1700-2000 járatot üzemeltető Malév felismerte, hogy az eltérő kapacitású – eltérő fajlagos költségű – repülőgépek és a menetrend hatékony összehangolásával jelentős megtakarítás érhető el. A jelenlegi járatszámot, a gépek darabszámát és típusainak számát figyelembe véve a FLORO szoftver 35-40 000 egyenlet megoldásával kalkulálja ki az optimális megoldást.

Az Oracle által kifejlesztett program elvi működése egyszerű: a FLORO egy matematikai modell segítségével a menetrendben szereplő járatokhoz, a költségek, a várható utaslétszám és a várható bevétel figyelembevételével hozzárendeli a flotta megfelelő repülőgépét úgy, hogy az flottaszinten, azaz a rendszer egészét tekintve a legmagasabb fedezetet érje el a vállalat számára. Mindez egy olyan új szemlélet következetes alkalmazását jelenti, amely a flottarotáció manuális elkészítésekor nehezen volt alkalmazható: sok esetben ugyanis egy járat fedezetének lerontása lehet a megfelelő megoldás, ha ennek köszönhetően egy másik járaton nagyobb javulást könyvelhet el a légitársaság, és így összességében kedvezőbb eredményt ér el.

A menetrendi gépkiosztás aktuális kereslet szerinti felülbírálása (havi és heti géprotáció) eddig manuálisan történt. Így ugyanakkor csupán részleges eredményt lehet elérni egy- vagy kétlépcsős típuscserék alkalmazásával, amikor is a típuscsere két vagy három egy időben közlekedő járatot teljesítő repülőgép cseréjét jelenti. A manuális típuscsere vezérelve a várható utaslétszám, míg a januárban bevezetett FLORO számos olyan hatékonyságnövelő tényezővel számol, amely a manuális munka során nem vehető figyelembe.

A FLORO tervezése 2005-ben kezdődött, a tesztelésre decemberben került sor, így 2006. január 1-jétől már élesben használja a Malév a rendszert. Januárban 3564 járathoz kellett az optimális gépösszeállítást megtalálni: a szoftver lefuttatása az eredeti menetrendi tervhez képest 425 esetben javasolt típuscserét, és összességében 97 millió forinttal növelte a flottaszintű fedezetet. Az eddigi manuális géprotációval havi szinten körülbelül 140-170 típuscserét hajtottak végre. Februárban a tervezett 3276 járatból a FLORO 426 járaton javasolt típuscserét, ami 60 millió forint fedezetjavulást eredményezett.

Azóta történt

Előzmények