Az automatizálás elbutítja a pilótákat

Egy, a pilóták által az egész világon már rég felpanaszolt problémára hívja fel most újra és hangsúlyosan a figyelmet az amerikai közlekedési minisztérium friss jelentése.

Nevezetesen arról van szó, hogy – főként a hosszú távú járatokon – a repülőgépek automatikus irányítása annyira elterjedt és egyre jobb minőségű, hogy a pilótáknak már alig van alkalmuk manuálisan vezetni a gépeket, így kiesnek a gyakorlatból, tudásuk elsorvad, ráadásul a kötelező képzések és tréningek is inkább technikai jellegűek. Vagyis a pilóták nincsenek kellőképpen felkészülve arra, hogy mi történik egy olyan vészhelyzetben, amikor a repülőgép irányítórendszere meghibásodik, és nekik kell átvenni a vezetést.

Egy konkrét példát is felhoznak: az Asiana Airlines egyik gépe 2013 nyarán szenvedett balesetet, és az utólagos elemzés kimutatta, hogy a folyton automatizált módban repülő pilóta a vészhelyzetben téves döntéseket hozott, mivel nem volt gyakorlata az ilyen helyzetek kezelésében.

Az évtizedes gondra már jó ideje figyelmeztetnek a szakértők, és most a minisztériumi jelentés is felszólítja a légi közlekedési felügyeletet, hogy sürgősen változtatni kell a pilóták képzésén, illetve szakmai tréningjeiken, hogy a manuális vezetésben is gyakorlottak legyenek, így a technikai vészhelyzetekben megfelelően tudjanak reagálni.

Előzmények