Ritkán veszünk a neten napi fogyasztási cikkeket

Idén először E-Shopping Report 2008 néven közös tanulmányt készített a KutatóCentrum és a HVG Press. Az átfogó, kétezer internetező online megkérdezésével elvégzett felmérés a hagyományos és online vásárlási szokások közötti kapcsolat mellett az elektronikus kereskedelem eddig kevésbé kutatott területét, az úgynevezett FMCG termékek (fast moving consuming goods, napi fogyasztási cikkek) online vásárlását vizsgálta.  

Pro és kontra  

Az E-Shopping Report 2008 alapján a neten vásárlók leginkább műszaki cikkeket (38%), CD-t, DVD-t (36%), ruhaneműt (17%), emellett mozi-, színház- és repülőjegyeket (12%) szereznek be a világhálón, az FMCG termékek online kereskedelme hazánkban még gyerekcipőben jár. A naponta internetezők 15 százaléka vásárolt már online hasonló cikkeket, de a megvásárolt termékpaletta nagyon széttagolt, és egy-egy netező jellemzően csak egyféle FMCG terméket szerzett be ilyen módon. A piac várható növekedését jelzi, hogy a válaszadók 25 százaléka tervezi, hogy a jövőben igénybe fogja venni a világhálót hasonló termékek megvásárlására, míg a jelenleg nem vásárlók 38 százaléka sem zárkózik el a lehetőségtől. Ők a napi fogyasztási cikkek közül elsősorban piperecikkek, kozmetikai szerek és illatszerek online beszerzését tudják elképzelni.

Az online vásárlással szemben felhozott leggyakoribb ellenérv a „kézzelfoghatóság” hiánya – hogy nem lehet kézbe venni a terméket –, a megkérdezettek háromnegyedének okoz ez problémát. Emellett a válaszadók a nehézkes reklamációt és a személyes kapcsolat hiányát emelték ki. Barcza Enikő, a KutatóCentrum vezetője elmondta, hogy az online vásárlás gyenge pontjaként korábban gyakran emlegetett biztonsági hiányosságokat csupán a válaszadók egyharmada jelölte meg. Az előnyök közt a kényelmi szempontok – a sorban állás és a cipekedés hiánya – domináltak, ezek azonban a hagyományos bevásárlók számára csak közepes fontossággal bírnak, így nem jelentenek elég erős motivációt az áttérésre.

Inkább készpénzzel

Az internetes vásárlás növekvő népszerűsége egyelőre nem befolyásolta az online fizetés elterjedését: a netes vásárlók 87 százaléka az utólagos fizetést támogatja, és – hasonlóan a hagyományos bevásárlókhoz – jellemzően készpénzben egyenlítik ki a számlát. Bankkártyát a tranzakciók egynegyedénél vettek igénybe, jellemzően azokban az esetekben, mikor előre kellett fizetni – ez a megrendelések egyharmadát érintette. A netezők egy-egy alkalommal átlagosan 6600 forintot költöttek FMCG termékek online vásárlására, a jövőben pedig körülbelül 7700 forintot szánnak egy ilyen beszerzésre, ami közel 17 százalékos növekedést prognosztizál.

Azóta történt

Előzmények