Hamarosan robotok hozhatják ki a pizzát

A Skype alapítóinak vállalkozása nagyot lépett előre: egyelőre Európában, majd Észak-Amerikában is megkezdődnek a Starship tesztjei.

A speciális csomagszállító robotot fejlesztő és gyártó vállalkozás, a Starship Technologies tegnap jelentette be, hogy partneri szerződéseket kötöttek szerte Európában szolgáltatókkal, hogy a robotot mostantól élesben teszteljék.

A Skype társalapítói, Ahti Heinla és Janus Friis által létrehozott vállalkozásról tavaly novemberben az IT café is beszámolt, és akkor megírtuk, hogy az elektromos robotok nem csak olcsóbbak mint a klasszikus futárral történő megoldás, de a CO2 kibocsátásuk is nulla. A járdán guruló gépek a Starship vezetője szerint biztonságosak, tartalmukat csak a célszemély pakolhatja ki, a működtetési költség pedig egy nagyságrenddel alacsonyabb, mint a jelenleg elérhető futárcégek árai. Menet közben egy alkalmazáson keresztül követhető a robotok útvonala, amelyek önállóan képesek közlekedni, de központilag, emberi operátorokkal felügyelik majd a közlekedést, ezzel még biztonságosabbá téve az elsőre furcsa szerkezetek közlekedését.

A Starship robotja London mellett Düsseldorfban, Bernben és egy meg nem nevezett német városban áll munkába, és olyan vállalatok termékeit, csomagjait szállítja házhoz, mint az ételekkel foglalkozó Just Eat, illetve Pronto, a Hermes csomagküldő, valamint a Metro. A tesztről viszonylag kevés részletet hoztak nyilvánosságra, de annyi biztos, hogy több tucat robotról van szó.

A kicsi, hatkerekű gépek meglehetősen egyszerű szerkezetek: kamerákkal, hangszórókkal és szenzorokkal vannak felszerelve, tárolójukba két nagyobb bevásárlótáskányi termék fér be. Habár a fejlesztés célja egy autonóm robot megalkotása, a tesztfázisban egyelőre még távirányítással vezérlik őket. A megrendelő egy PIN-kód beütésével nyithatja ki a tárolót, hogy hozzájusson a kért termékhez. A robotok körülbelül 6 km/óra sebességgel közlekednek, hatósugarukat kb. 3-5 kilométerre tervezik.

A fejlesztők szerint a cél, hogy a csomagszállításban a „last mile” problémáját megoldják, mivel a mai napig ez a legkevésbé hatékonyan működtetett rész ebben a szolgáltatói ágazatban. A vállalat úgy véli, hogy a jelenlegi csomagszállítási árakat a töredékére lehet csökkenteni – London központjában ma egy termék kiszállítása akár 12 fontba (kb. 4200 forintba) is belekerülhet, de Starship robottal ezt levihetik egy fontra (kb. 350 forint).

Megoldandó probléma még bőven akad. Például a lopás lehetősége – elvileg a kamerák és a hangszórók ezt is megpróbálják megelőzni. Vagy ott vannak a közlekedési nehézségek – ahogy a The Verge megjegyzi –, hiszen mi van ha egy nyomógombos lámpás átkelőhöz érkezik, és nincs a közelben átkelni szándékozó ember? Akkor ki nyomja meg a gombot?

Azóta történt

Előzmények