Százmillióra büntették a T-Mobile-t

A Gazdasági Versenyhivatal (GVH) a fogyasztók megtévesztésére alkalmasnak találta a T-Mobile Magyarországnak a Dominó Aktív díjcsomagot beharangozó, 2005 őszi és 2006 tavaszi reklámkampányát, és ezért 100 millió forint versenyfelügyeleti bírságot szabott ki a tulajdonos Magyar Telekomra. A hivatal jogsértőnek ítélte, hogy a szolgáltató egyetlen kommunikációs eszközében sem tájékoztatta a fogyasztókat arról a lényeges körülményről, hogy a 150 forintos időszaki díj ellenében nyújtott 15 forint/db SMS-szolgáltatás kizárólag belföldi előfizetőknek küldött SMS-ek esetében érvényesül. Az is jogellenesnek minősült, hogy a tv-reklámban, a buszmatricákon, az óriásplakátokon, illetve a kirakati plakátokon a fogyasztó számára az észlelhetőséget kétségessé tevően – kis betűkkel és rövid ideig – közölte, hogy a 15 forint/perc hívásdíj csak csúcsidőn kívül, csak hálózaton belül és vezetékes irányban érvényes.

A GVH nem fogadta el a T-Mobile védekezését, amely szerint a fő üzenetben foglalt díjak érvényesíthetőségének feltételeit a fogyasztó később több forrásból is megismerhette, mielőtt előfizetne a díjcsomagra. A mobilszolgáltató tájékoztatása akkor felelt volna meg a versenytörvény rendelkezéseinek – áll a hivatal közleményében –, ha a díjcsomag kedvező árai érvényesíthetőségének feltételeit vagy korlátait az alkalmazott kommunikációs eszközökben minden esetben jól láthatóan és/vagy érzékelhetően jelenítette volna meg. Ez nem jelenti azt, hogy a reklámoknak az áru valamennyi lényeges tulajdonságáról egyszerre, egy időben, ugyanazon kommunikációs eszközön keresztül és ugyanolyan formában kell tájékoztatást adni. A reklámokban kiemelt előnyös tulajdonságokhoz szorosan kapcsolódó, azt korlátozó vagy kiegészítő lényeges információk megjelenítése azonban jogos elvárása a fogyasztóknak, amelynek hiánya megtévesztésre alkalmassá teszi a mégoly hatékony és egyebekben igaz információkat közzé tevő tájékoztatást.

Azóta történt

Előzmények