Szenzorokkal figyelné a Google a telefonok környezetét

A legújabb szabadalmak között tallózó The Next Web munkatársai egy igen figyelemre méltó technológiai koncepció leírására találtak rá, melyet a Google 2008-ban terjesztett be, és amely március 20-án kapta meg az oltalmat. A rövid leírás, az absztrakt így szól: „Information about an environmental condition of a remote device is received, the environmental condition being determined based on a signal output from a sensor of the remote device or a sensor coupled to the remote device. An advertisement is identified based on the environmental condition, and the advertisement is provided to the remote device.” Vagyis egy olyan technológiára kértek védettséget, mely egy (a Google szervereihez képest) távoli eszköz esetében különálló vagy beépített szenzorok segítségével információkat küld az eszköz környezetéről, majd ezeket az információkat a fogadó fél (nagy valószínűséggel a Google) arra használja fel, hogy a célzott reklámok küldésénél azt is figyelembe veszik, hogy az eszköz (vagyis a felhasználó) épp hol, milyen minőségű környezetben tartózkodik.

google sensor

A hosszas leírás igyekszik pontosítani, hogy mire is gondoltak. Egy szemléletes példa szerint például az eszköz (telefon, mobil számítógép stb.) egy szenzorral mérheti a hőmérsékletet. Amennyiben hideg helyen tartózkodik az illető, akkor a kereső használatakor e témával kapcsolatos hirdetéseket küld a Google a felhasználó képernyőjére: télikabátot, fűtőtestet stb. ajánlanak. Ha esik az eső, akkor esőkabátot, ha meleg van, akkor például légkondicionálót. Mindez természetesen összekombinálható egyrészt a már megszokott profilozó módszerekkel, például a kereséstörténettel, illetve a helymeghatározásra alkalmas készülékek esetében a helyi reklámokkal, a közelben található üzletek kiemelésével.


New Google Phone Service Whispers Targeted Ads Directly Into Users' Ears
Az Onion akkor még azt hitte, hogy ez vicc

Már ez is elég döbbenetesen hangzik, de az különösen, hogy a leírás szerint egyéb fontos információk is beleértendők a célzott reklámok számára gyűjtendő adatok közé, és adatvédelmi szempontból ez akkor is problematikus, ha a felhasználó maga engedélyezi: ugyanis a leírásban szerepel a szenzorokról(!) érkező audio- vagy videojelek elemzése is, például a behallatszó háttérzajok, illetve a környezetről készült képek vagy filmek elemzése; ha a szenzor havas tájat mutat, akkor mondjuk hólapátreklám jelenik meg a felhasználónak.

A szabadalom védettsége már megvan, de az nagy kérdés, hogy a levédett ötletből lesz-e valami valaha. Az bizonyos, hogy ha igen, az akkor feltámadó vitában a szokásos két álláspont ütközik majd össze: a Google azt állítja, hogy mindez nem kötelező, csak az használja, aki vállalja a felhasználási feltételeket, illetve mindez a még tökéletesebb szolgáltatást teszi lehetővé, míg a másik oldalon a megvalósult Nagy Testvérről fognak beszélni.

Azóta történt

Előzmények