Szériatartozék lesz az eCall

Az Európai Bizottság szeretné felgyorsítani a kontinensen a közúti járművek vészhelyzetét jelző és a gyors segítségnyújtást koordináló hálózat kiépítését, mely az egységes 112-es központi hívószámra települne. A bizottság és az unió autóipara 2005. februárban hagyta jóvá az eCall technológia bevezetésének akciótervét. Az eCallt 2009-től az Unióban minden új járműben alkalmazni akarják, és a cél, hogy az egységes segélyhívó rendszer Európa-szerte a járművekből – akár automatikusan – is működjön. Az autógyártók jól haladnak a három év múlva már minden új járműbe szériatartozékként beépíthető, GPS technológiát használó modulok fejlesztésével, de egyes tagállamok még hozzá sem kezdtek a szükséges infrastruktúra kiépítéséhez, így fennáll annak a veszélye, hogy ez az életmentő szerkezet, ami ráadásul érzékelhetően könnyít majd az autósok pénztárcáján is, semmire nem lesz használható. Az adatvédelemmel foglalkozó civil szervezetek is megszólaltak már, aggodalmaik amiatt vannak, hogy a hatékony működés érdekében állandóan aktív rendszer akkor is alkalmas a személyek forgalmának ellenőrzésére, amikor azt sem baleset, sem bűncselekmény nem indokolja.

Régiós eszmecsere Budapesten

Múlt héten Budapesten tíz EU-tagállam, valamint ipari és a szabványosítási szervezetek közreműködésével került megrendezésre az eCall regionális szakértői ülése. Az Európai Bizottság Információs Társadalom Főigazgatósága az új tagállamok régióközpontjának tekinti Magyarországot, ezért is kérte fel az Informatikai és Hírközlési Minisztériumot a budapesti ülés megrendezésére, mely lehetőséget ad arra, hogy az Unió új tagállamai tanulhassanak az eCall bevezetésében élenjáró országok tapasztalataiból és megvitathassák a felmerült problémákat. Ez annál is inkább indokolt, mert ugyan a pán-európai vészhelyzeti hívószám, a 112-es már néhány éve hívható Magyarországon, amit négy országosan és regionálisan szervezett egyes szintű és ezekhez kapcsolódva húsz kettes fokozatú PSAP (Public Service Answering Point) szolgál ki jelenleg, de meglehetősen döcögős ez a működés. A segélyjárművekkel (mentő, tűzoltó, rendőr) az alsóbb szintű területi egységek vannak beszélő viszonyban, minden szint között a telefon jelenti a kommunikációs kapcsolatot, az informatikai megoldások elmaradottak. A rendőrség által kezelt rendszer rendkívül leterhelt, a korszerűsítés már nagyon időszerű lenne.

Tizedével is csökkenhet a halálos balesetek száma

Az eCall egy harmonizált, páneurópai segélyhívó rendszer, melynek megvalósulásával a járművekbe épített vészjelző eszköz egy baleset esetén a legközelebbi segélyhívó központ felé küldi a segélyhívást, ami kezdeményezhető manuálisan, de egy súlyos baleset esetében a jármű automatikusan is tud vészjelzést küldeni. Mivel az eCall a baleset helyére vonatkozó pontos információkat a legközelebbi segélyhívó központnak küldi, így – életekben is mérhető mértékben – jelentősen csökken majd a mentőcsapatok helyszínre érkezésének ideje. A rendszer mielőbbi bevezetése azért is indokolt lenne, mert ha 2010-re minden jármű el lenne látva ilyen vészjelzővel, a közúti balesetek 5-10 százalékkal kevesebb arányban lennének halálos kimenetelűek, míg a balesetekből származó költségvetési kiadások évi 26 milliárd euróval csökkenhetnének.

Azóta történt

Előzmények