Ahogy a Telekom is megvezet

Ma újra kaptam a mobilomra egy sms-t a szolgáltatótól, jelen esetben a Magyar Telekomtól, hogy az Általános Szerződési Feltételek (ÁSZF) egyes részei hamarosan megváltoznak.

Elég gyakran előfordul ez, más telefonomon más szolgáltatótól is, és mivel értesítenek mindig, úgy gondolhatnánk, hogy ez nagyon rendben van, a cég eleget tesz törvényi kötelezettségének – és különben is jó fej.

De a valóságban ez messze nincs így.

Hoztam is, meg nem is, van is, meg nincs is

Az sms szövege így szól:

Tisztelt Ügyfelünk!

Tájékoztatjuk, hogy 2015. 08. 01-jétől Általános Szerződési Feltételeink (ÁSZF) módosulnak. Részleteket 2015. 07. 01-jétől a www.telekom.hu weboldalunkon talál. A módosítással kapcsolatos előfizetői jogokat az ÁSZF 9.2 pontja tartalmazza.

Akárhogy is nézem, ez még egy, a távközlési ügyeket figyelemmel követő újságíró számára is talány, még akkor is, ha van sejtése arról, miről lehet szó. Így meg is kerestem a Telekom sajtóosztályát. Ám azt tudni kell, hogy míg néhány éve a vállalat weboldalán a sajtószobában névvel, e-mail címmel, mobilszámmal – sőt: fényképpel – szerepeltek a kommunikációért felelős munkatársak, mára odáig jutottunk, hogy a sok más cégnél is elítélendő központi e-mail cím az egyetlen nyilvános elérhetőség.

A tervezett módosítás mögött feltehetően az NMHH nemrég kiadott szigorú döntése állhat, mely a szerződésmódosítások kétséges törvényessége miatt egyelőre nem engedélyezi a Telekom és a Telenor nyár elejére tervezett áremelését.

De ez valóban újságírói téma – utána is fogunk járni.

Ám az már minden felhasználót érint, hogy egy ilyen sms-sel nemhogy nem lehet mit kezdeni, de igazából káros is. Hogy miért? Mert formálisan talán eleget tesz a tájékoztatási kötelezettségnek, ám érdemi információt nem tartalmaz, és el is ken egy esetleg fontos döntést:

  • június végén küldik az sms-t, amiben az szerepel, hogy majd kb. két hét múlva el lehet olvasni valamit valahol – egy átlagfelhasználó, akinek ezer más ügy jár a fejében, addigra rég elfelejti, hogy kapott egyáltalán üzenetet
  • nincs egyértelmű, csak nagyon homályos utalás arra, hogy a hosszú és bonyolult ÁSZF mely része (a 9.2 önmagában is igen hosszú és tagolt) változik meg –, hogy el tudjam dönteni: akarok-e egyáltalán utánanézni - átlagfelhasználóként eszembe sem jut, hogy ez a mondat mást is jelenthet, pl. azt, hogy a módosításokra vonatkozó jogaimról van szó a 9.2-ben
  • azok az átlagfelhasználók, akik nem napi szinten néznek utána az ÁSZF-nek – és nyilván ők vannak többségben –, a weboldalon is csak nagy nehézségek után találják meg az ÁSZF weblapján, amit kell (ez legalább négy kattintás, ha gyakorlott az ember: ha gyakorlatlan, akkor csak bóklászik, mivel a főoldalról indulva igyekeznek folyamatosan más irányba téríteni, méghozzá agresszív módon – nem lennék meglepve, ha tíz emberből hét egy félóra után sem találna rá az ÁSZF-re, hiszen az oldal alja, ahol közvetlen link van, az átlagfelhasználó számára gyakorlatilag nem létezik)

Mi értelme ennek az egésznek, azon kívül, hogy a szolgáltató letudta a kötelességét, illetve, hogy homályt és érdektelenséget szül?

Azóta történt

Előzmények