Túllépte a százötvenmilliót az ügyfelek száma

Üzleti évének decemberrel zárult harmadik negyedében világszerte nettó 5,4 millióval növelte ügyfeleinek számát a brit Vodafone Group Plc, a világ legnagyobb mobilszolgáltatója, így a teljes ügyfélkör 150 millió fölé, 151,8 millióra bővült. Az október–decemberi negyedévinél nagyobb növekedést a Vodafone utoljára 2000-ben produkált. Bár a befektetők számítottak az erőteljes javulásra, a Vodafone árfolyama két százalékkal emelkedett a bejelentés után. Arun Sarin vezérigazgató közölte, hogy a folyó üzleti év egészére vonatkozóan fenntartják a korábbi, tízszázalékos ügyfélszám-növekedést tartalmazó prognózist.

Tavaly év végén több mint 1,73 millió ügyfele volt a Vodafone Magyarország Rt.-nek, míg a 2003-as évet mintegy 1,3 millió előfizetővel zárta a társaság. Tavaly az utolsó negyedévben 113 ezer volt a társaság nettó – vagyis a lemorzsolódásokat is figyelembe vett – ügyfélszám-növekedése, a bázisidőszakban pedig 122 ezer.

A Vodafone számára legfontosabb európai piacokon kivétel nélkül jelentősen bővült az ügyfélkör, Nagy-Britanniában 641 ezerrel, 15,2 millióra, Németországban 843 ezerrel, 26,9 millióra, Olaszországban 359 ezerrel, 17 millió fölé, Spanyolországban 457 ezerrel, 10,9 millióra. Gyengélkedik viszont a Vodafone japán leányvállalata, amely a szigetország harmadik legnagyobb szolgáltatójaként csupán 36 ezerrel, 14,8 millióra növelte ügyféltáborát. Ez főleg azzal magyarázható, hogy a Vodafone viszonylag későn jelent meg a harmadik generációs szolgáltatással.

Egyes elemzők aggasztó jelnek tartják, hogy az ügyfelek számának növekedése mellett szinte az összes fontos piacon csökken az egy használóra jutó átlagos bevétel (ARPU). Nagy-Britanniában a szeptemberrel zárult 12 hónapban 318, a decemberrel zárult 12 hónapban már csak 314 font volt az ARPU, Németországban 305-ről 303 euróra, Japánban 76,6 ezerről 75,1 ezer jenre csökkent. Olaszországban 360 eurón stagnált az ARPU, Spanyolországban viszont 400-ról 408 euróra emelkedett. Jelenleg az ügyfelek számának emelkedése még bőven ellensúlyozza az átlagos bevétel csökkenését, ám a piacok telítődésével a Vodafone csak úgy lesz képes növekedni, ha rá tudja venni ügyfeleit, hogy többet költsenek.

Azóta történt

Előzmények