E-learning: röviden a lényeget

Felértékelődik az oktatás, tanulás szerepe

Napjainkban egyre nő a képzés-oktatás szerepe, mivel az információs társadalomban az információ, a tudás fontosabb minden más termelési tényezőnél. Az információs vagy tudástársadalomban az információ, a tudás az érték forrása, a tényleges fizikai termelés jelentősége csökkent. Az információ gyorsan változik, folyamatos frissítésre van szükség. Az egy életen át tartó tanulás elve válasz a folyamatos változásra. Ma már nem elég megszerezni egy diplomát, folyamatos önképzésre van szükség, hogy a választott szakterületen lépést lehessen tartani a fejlődéssel. Az sem elképzelhetetlen, hogy egy élet során akár többször is szakmát kell váltani, és valami olyat kell tanulni, ami teljesen elüt az eddig megszokottaktól. Ebben a helyzetben a nem hagyományos képzési formák szerepe felértékelődik.

A felnőttoktatás jelentősége ez elmúlt években sokat nőtt, részben az előbbi okok miatt is. Egy dolgozó nem tud évekre újból beülni az iskolapadba, életritmusa nem teszi lehetővé a hagyományos oktatást. A levelező képzés és a távoktatás – vagy távképzés – anélkül teszi lehetővé az ismeretek elsajátítását, hogy a dolgozó feladná munkáját. A távoktatás és az online oktatás egyre nagyobb teret nyer, jelentős növekedést prognosztizálnak mind a távoktatás, mind az online oktatás terén. Magyarországon jelenleg körülbelül 150 ezer távoktatásban részt vevő hallgató van, néhány év múlva ennek többszörösét jósolják. A távoktatás egyik formája az e-learning hazánkban egyelőre csak kísérleti stádiumban létezik. A távoktatásban részt vevők száma világszerte is növekszik, az OECD előrejelzései szerint 2025-re a felsőoktatásban az egész világon összesen 180 millió hallgató fog részt venni, amiből előreláthatólag 30-80 millió hallgató fog online tanulmányokat folytatni.

Mit jelent az e-learning?

Ezúttal csak a távoktatással foglalkozunk, annak is egy speciális formájával, az e-learningel, amely számítógépes távtanulást jelent. Noha Magyarországon e-learning alatt sokan számítógéppel támogatott oktatást értenek, a két fogalom különböző módszereket takar. A számítógéppel támogatott oktatásban a számítógép szerepe másodlagos, kiegészítő funkciót lát el, például szemléltetésre, gyakorlásra, számonkérésre használják, de a tananyag elsajátítása és maga az oktatás hagyományos módon történik. Az e-learningben az oktatás minden fázisában részt vesz a számítógép, és nagyon fontos, hogy a tananyag elsajátítása is a számítógép segítségével történik. Az e-learning lényegi pontja a digitális tananyag, szemben a hagyományos oktatással, ahol könyvből, jegyzetekből, és egyéb, elsősorban nyomtatott anyagból kell felkészülni. A digitális tananyag kulcsa azonban nem a külsőségekben rejlik, hanem az interaktivitásban és a módszertanban. A hagyományos tananyagok lineáris haladást tesznek lehetővé, míg a digitális tananyag az egyén számára szabadságot biztosít a tananyag elsajátítása során, az interaktivitás pedig biztosítja, hogy a tanulás során felmerülő kérdésekre azonnal választ kaphasson a tanuló.

A távoktatás – és ezen belül az e-learning – a hagyományos oktatással szemben sokkal nagyobb mértékben épít az önálló tanulásra. Ennek ellenére elengedhetetlen a külső segítség lehetősége, amely konzulens vagy tutor formájában áll rendelkezésre. Az e-learning nem azt jelenti, hogy a tanuló nem tud tanárhoz fordulni kérdéseivel, ellenkezőleg, bármikor lehetősége van külső, emberi segítséget kérni, csak a segítségkérés csoportos vagy egyedi konzultáció, nem pedig egy tanóra keretében zajlik. Ezenkívül a kapcsolattartás nagymértékben épít a modern kommunikációs eszközökre, mint amilyen a telefon, az e-mail vagy az internetes chat.

A cikk még nem ért véget, kérlek, lapozz!

Azóta történt

Előzmények