40 milliós bírság a UPC-nek

A Nemzeti Hírközlési Hatóság (NHH) 40 millió forintos bírságot szabott ki a UPC Magyarország Kft.-re, mivel 2007 májusában a társaság internet és VoIP telefonszolgáltatása úgy szűnt meg Budaörsön és Budapest XI. kerületének egy részén, hogy az érintett mintegy 2000 előfizetőt nem értesítették előzetesen.

A hatóság a fogyasztók érdekeit jelentősen sértő lépés körülményeinek kivizsgálására több előfizetői beadvány alapján indított eljárást, majd tavaly novemberben meghozta elsőfokú, elmarasztaló határozatát. Ez ellen a UPC fellebbezést nyújtott be az NHH tanácsának elnökéhez, a most lezárult másodfokú eljárás azonban ezt elutasította.

Az NHH közleménye szerint a UPC az érintett területeken egy másik szolgáltató hálózatán nyújtotta szolgáltatásait, de a szerződést a hálózat tulajdonosa 2006 végén felmondta. A UPC és az infrastruktúra-tulajdonos között a megállapodásban foglalt elővásárlási jog alapján a felmondási időszak alatt folyamatos egyeztetések folytak a hálózat megvásárlásáról, de a tárgyalások nem vezettek eredményre, és 2007 tavaszán a hálózat tulajdonosát egy harmadik szolgáltató vette meg. A hálózat új tulajdonosa aztán 2007. május 29-én a UPC további szolgáltatási lehetőségét megszüntette, ezzel az előfizetők átmenetileg szolgáltatás nélkül maradtak.

A UPC a kellő időben, még a szolgáltatás megszűnése előtt elmulasztotta tájékoztatni az érintett előfizetőket a lehetséges változásokról, így a szolgáltatások megszűnése és a szolgáltatóváltás váratlanul érte őket. Az előfizetők megbízható és naprakész információk hiányában nem voltak abban a helyzetben, hogy szabadon választhassanak az elérhető szolgáltatók és szolgáltatások között. A szolgáltatóváltás miatt a VoIP telefonszolgáltatás kapcsán felmerülő számhordozási igények teljesítését a UPC megtagadta, így megsértette a számhordozás szabályaira vonatkozó rendelkezéseket is – áll a döntés indoklásában.

Az NHH ezért első fokon 40 millió forintos bírságot szabott ki a szolgáltatóra, és egyben kötelezte a számhordozási igények teljesítésére. A számhordozási követelményeknek ezt követően a UPC eleget tett. A bírság összegének meghatározásakor az NHH figyelembe vette, hogy a UPC meghatározó szereplője az ágazatnak, így a jogsértés piacra gyakorolt hatása jelentős.

Azóta történt

Előzmények