A fiatalok még mindig kreatívak a számítástechnikában

A C3 Kulturális és Kommunikációs Központ idén negyedszer hirdette meg a <19 Szabadfogású Számítógép Versenyt 19 év alatti fiatalok számára. Ötletességben és szellemességben idén sem volt hiány, erről tanúskodnak a komoly munkával elkészített nyertes animációs filmek, honlapok vagy akár az igen színvonalas rajzok. A díjnyertes pályamunkák 2006. december 2. és 30. között tekinthetőek meg Budapesten a Jövő Háza Kiállítás keretében.

A <19 Szabadfogású Számítógép Versenyen idén 525 pályaművet értékelhetett a zsűri, amelyet 443 nevező küldött be egyénileg, illetve csapatban. Az előző évekhez képest idén a lányok is nagyobb versenyszellemet éreztek, hiszen több mint 100 lány tette próbára kreativitását, fantáziáját és tudását. A pályaművek többsége az idei évben is vidékről érkezett (82%), de a határon túlról is sokan pályáztak, így például Romániából, Szerbiából, Szlovákiából és az Egyesült Királyságból.

Az idei évben is legtöbben weboldallal neveztek, amelyben a legújabb internetes megoldásokat mutatták be a versenyzők. Sokan animációt, illetve videót készítettek, de nem elhanyagolható a grafikák és rajzok iránt mutatott lelkesedés sem. Egy kisebb tábor, kitűnő elgondolásokkal programokat, játékokat, szoftvereket hozott létre. A versenyen alsó korhatár nincs meghatározva, a legfiatalabb versenyző épp betöltötte a hatodik életévét.

Az informatikus szakemberekből és művészekből álló zsűrinek nehéz feladata volt a díjazottak kiválasztásakor, hiszen rendkívül sok színvonalas pályamű érkezett. A fődíj az Origo által felajánlott 1 200 000 Ft értékű ösztöndíj volt, amelyet két versenyzőnek megosztva ítélt oda a zsűri.


Az egyik fődíjas Jurik Kristóf (16, Budapest), a Svindli című animációs film készítője. A pályamű rendkívül egyéni, érett látásmódjával és kiforrott képi világával messze kiemelkedett a beérkezett munkák közül. A mindössze tizenhat éves filmkészítő arra is képes volt, hogy látszólag össze nem illő látványelemek együttes szerepeltetésével folyamatosan megújuló, érdekfeszítő vizuális dramaturgiát hozzon létre, amely mindvégig leköti a nézőt.

A másik fődíjas a már tavaly is versenybe szálló díjazott Topor Zoltán (18, Budapest), aki a tavalyi robottal szemben idén honlappal pályázott. Két szempontból is figyelemre méltó az elektronikus kapcsolási rajzok, szakmai hírek, a hobbiból szerzett és bővített tudás megosztására szolgáló portál. Egyrészt tekintélyes lexikális tudást halmozott fel az elektronikus barkácsolás témakörében, másrészt mindezt a téma iránt érdeklődő népes közönség aktivizálásával érte el. A tudásmegosztás és a köré szerveződő civil közösség kiemelkedő példája ez a weboldal, amelyet ifjú alkotója nemcsak tervezett és programozott, de az ott zajló virtuális klubélet motorjaként élettel is megtölt.

A C3 Alapítvány által felajánlott IBM notebookot Ollári Szabolcs (17, Bóly) vihette haza, aki Zajművek címmel küldött be pályaművet a versenyre. Dombi Szabolcs és testvére, Botond (12 és 9, Sepsiszentgyörgy) a Microsoft által felajánlott XBoxszal és két játékkal lett gazdagabb, a zsűri és a Ki engedte ki a kutyuskákat című pályamű megtekintői pedig egy igazán szívhez szóló gyurma animációs filmmel.

Azóta történt

Előzmények