A legtöbb utazási összehasonlító honlap félrevezeti a felhasználókat

A szolgáltatás- és árösszehasonlító oldalak számtalan trükköt alkalmaznak, és a végén mindig az ügyfél jár rosszul.

Az ugyan nem informatikai probléma, hogy a valós világban igénybe vehető szolgáltatások feltételeiről az adott szolgáltatásokkal kapcsolatban lévő honlapok milyen információkat adnak, az viszont a modern infokommunikációs szolgáltatásokba vetett bizalmat erodálja, ha az ügyfelek, a fogyasztók azt tapasztalják, hogy az internetes források így vagy úgy félrevezetik őket. És ez nem jó. Saját magam magyarországi tapasztalataiból tudom, hogy az adatszinkronizáció elmaradása vagy az egyszerű hanyagság miatt egy helyi járatú busz vagy egy vonat indulási időpontját elég nagy eséllyel tévesen tudom meg az internetről – és ez nem jó, nagyon nem jó. Főképp azért, mert ha egyszer-kétszer lyukra fut az ember, vagy a helyszínen derül ki, hogy az adott szolgáltatás nem annyiba kerül, nem olyan feltételekkel vehető igénybe, mint azt a weboldalon olvasta, akkor az átlagpolgár bizalma megrendül a netes forrásokban, és ez nagyon nem tesz jót a digitális gazdaság fejlődésének.

Sajnos az Európai Bizottság ma közzétett friss felmérése újra csak a negatívumokra kénytelen felhívni a figyelmet, amikor összességében azt állapítják meg, hogy azokon a honlapokon, ahol szállást lehet foglalni  és/vagy árösszehasonlítást lehet végezni, az esetek több mint 60 százalékában félrevezető információkat közölnek a szállások árairól, és ezzel súlyosan megsértették az EU fogyasztóvédelmi előírásait. (Hasonló vizsgálatok hasonló eredménnyel korábban zajlottak már az online jegyértékesítés, hitelkínálat, valamint a repülőjegy-vásárlás szegmensében is.)

EU
[+]

A 2016 októberében végzett felmérés 352, ilyen tevékenységgel foglalkozó vállalkozás weboldalát vetette össze, és két fő megállapítása szerint a megvizsgált oldalak harmadán a meghirdetett ár nem egyezett a fizetendő árral, ötödüknél pedig az akciós árak valójában már nem voltak elérhetőek, emellett egyéb kereskedelmi trükköket is alkalmaztak – összességében a megvizsgált honlapok 67 százalékán tárt fel az első vizsgálat olyan hiányosságot, amely további ellenőrzést követel meg. A feltárt hiányosságok miatt az EU szakértői a nemzeti hatóságokhoz fordultak, hogy jogi eszközökkel lépjenek fel a vétkes cégek ellen.

A probléma igen komoly, mivel a felmérések szerint a fogyasztók 80 százaléka használja már az árösszehasonlító oldalakat egy-egy utazási döntés előtt, és már 2010-ben nagyjából felük az itt található információk alapján hozta meg végső döntését.

Előzmények