Ezer új munkahelyet teremtene a Tele2 Magyarországon, amennyiben beléphetne a mobiltelefon-piacra is. A svéd gyökerű társaság ez év tavaszán jelent meg a hazai vezetékes telefóniában, s ügyfeleinek száma mára meghaladja a 200 ezret – nyilatkozta a NAPI Gazdaságnak Lars-Johan Jarnheimer, a Tele2 AB elnök-vezérigazgatója.
– A Tele2 is indult a harmadik generációs mobiltelefon (UMTS)-tenderen. Most lobbizni jött Magyarországra?
– Nem. Az itteni csapat meglátogatása miatt érkeztem Budapestre, Magyarország ugyanis egy nagyon fontos piac számunkra.
– Rosszul tudom, hogy találkozik bizonyos kormányzati szereplőkkel, akikkel az UMTS-tenderről is tárgyal?
– Nem, jól tudja.
– Magyarországon 80 százalék feletti a mobiltelefon-penetráció, háromszereplős a piac. Miért érdemes egy új szereplőnek belépnie erre a területre?
– Ha kétszereplős a piac, az győzelem, ahol háromszereplős, ott háború van, ha pedig négy cég nyújt szolgáltatást, akkor az ügyfél a király. Jelenleg 11 mobiltelefon-piacon vagyunk jelen, s például Hollandiában szintén közel 80 százalékos volt a penetráció, amikor elkezdtük a szolgáltatást. Kétféle módja van annak, hogy egy cég belépjen a mobilpiacra. Az egyik, amikor saját hálózatot épít. Ebben az esetben általában öt év múlva lesz nyereséges a működés. A másik lehetőség pedig, amikor az uniós direktíva szerint szabad kapacitásokat vásárol az új piaci szereplő a már piacon lévőktől.
– A magyar pályázat szerint itt hálózatot is építenie kell az új szereplőnek. Mekkora összeget igényel ez?
– Erre a kérdésre a pályázati kiírás szerint most nem adhatok választ, de a Tele2 pénzügyi szempontból nagyon jó állapotban van, így évente akár több hálózat kiépítését is tudjuk finanszírozni. Mindent megteszünk tehát azért, hogy megszerezzük a magyar licencet, sikeres pályázat esetén pedig minden szükséges hátteret biztosítunk.
– Magyarországon a nyugat-európai országokhoz képest később jelent meg az UMTS-pályázat. Ön szerint ez kedvező kormányzati időzítés volt-e?
– Természetesen vannak előnyei a korai nyitásnak is, de később belépni sokkal jobb, mint soha. Úgy látjuk, hogy Magyarországon a Tele2, illetve az általunk eddig nyújtott vezetékes szolgáltatás elismertsége elég magas, azt gondoljuk, hogy erre tudnánk építeni az egyéb szolgáltatások kapcsán is. A Tele2 stratégiája szerint a helyi menedzsment irányítja az üzletet, a központ pedig támogató szerepet tölt be. A Tele2-re tehát Magyarországon nem mint egy svéd cégre kell tekinteni, hanem egy magyar vállalkozásra, amely az itteni piacon helyi tapasztalatokra, helyi munkaerőre építve működik. Terveink szerint a Tele2 – direkt, illetve indirekt módon – körülbelül ezer főt foglalkoztatna a mobiltelefon-szolgáltatás terén. Ha Magyarországon a Tele2 kapja a negyedik licencet, biztos vagyok abban, hogy az árak ezen a területen is jelentősen csökkennek majd. Egy német szolgáltató által készített tanulmány szerint azokon a piacokon, ahol jelen van a Tele2, ott az árak legalább 20 százalékkal kedvezőbbek, mint ahol nincs jelen a skandináv cég.
– A Tele2 ez év tavaszától működik Magyarországon. Mennyire elégedett a cég eredményeivel? – és most nem a nyilvánosságnak szánt udvarias válaszára lennék kíváncsi.
– Összességében nagyon elégedettek vagyunk. Tavaly öt országban indult el a Tele2, s bár stratégiánk szerint az első három évben nem közlünk számokat a cégek teljesítéséről, azt elmondhatom, hogy a 24 ország közül – ahol jelen van a Tele2 – a magyarországi a második legjobban sikerült bevezetés. Általában az első évben az előfizetők számának növekedése viszonylag szolid, de Magyarországon a mai napon már több mint 200 ezer előfizetője van a Tele2-nek.
– Mi a titka ennek a sikernek?
– Elsősorban a piaci szereplőkénél alacsonyabb áraink – ez az egyik oka annak, hogy itteni konkurenseink némi ellenállással fogadnak bennünket –, illetve az árstruktúránk egyszerűsége. S az is hozzájárul a sikerhez, hogy a Tele2 Magyarországon tíz főt foglalkoztat, a vállalatcsoporton belül az ügyfélszolgálati tevékenységet ellátó Transcom pedig körülbelül száz főnek ad munkát, miközben a piac többi szereplője ennél jóval nagyobb létszámmal dolgozik.
– Korábban már jelezték, hogy idővel az internetpiacon is meg akarnak jelenni. Mikorra várható ez?
– Még jövő nyár előtt.
– Nem túl kései időpont ez?
– Szerintünk nem, mert ebben a piacban még óriási lehetőségek rejtőznek. Azért várunk a jövő nyárig, mert tapasztalataink alapján, ha a vezetékes piacra történő belépés után túl hamar vezetünk be egy másik terméket, akkor egyszerre két terület fejlesztésére azonos erővel kellene koncentrálnunk. Ezért mindig megvárjuk, amíg a vezetékes elér egy fejlettségi szintet, s ezt követően lépünk tovább.
– Egy magyarországi vállalkozás berkein belül működtetnék a vezetékes, az internet- és a mobilszolgáltatási szektort?
– Igen, s a Tele2 Magyarország vezetője, Laczkó Tóth Gergely irányítása alá tartoznának ezek a területek – de ettől nem lesz nagyobb az autója, csak a felelőssége.