A PeopleSoft-beolvasztás neheze még hátravan

Másfél év és öt árajánlat kellett ahhoz az Oracle-nek, hogy 10,3 milliárd dollárért végül felvásárolhassa a PeopleSoftot, ám Larry Ellison, az előbbi cég vezére máris arról beszél, hogy "ha egy iparágban (vállalati szoftvereket fejlesztő cégek listáján) a második megszerzi a negyediket, az átszabja az ágazat arculatát – megindulhat a konszolidáció a Szilícium-völgyben". Az Oracle nem is vesztegeti az idejét: szakmai berkekben tudni vélik, hogy következő célpontja a kaliforniai BEA Systems Inc. Ez a cég olyan programokat fejleszt, amelyek segítik a vállalatokat az üzleti folyamataik internetes kezelésében. Az ágazati konszolidációt ösztönzi, hogy a szoftveripar a kilencvenes években jellemző két számjegyű éves bővülés után lelassult – 2005-re például már csak hatszázalékos ütemet vár a Gartner it-piackutató –, hogy a telített piacon egyre nehezebb új ügyfeleket találni, és hogy – mindezek miatt – rettenetesen nagy nyomás nehezedik az árakra – elemzi a várható fejleményeket a Business Week.

Minden megy tovább, ahogy eddig

Megnyugtatta az e-Best Tanácsadó Kft., az egyik legjelentősebb hazai PeopleSoft- és J. D. Edwards-partner munkatársait, hogy az Oracle elkötelezett e két szoftvercég termékeinek támogatására és fejlesztésére. Idehaza legtöbb ügyfelük az utóbbi körbe tartozó programokat használ, amelyeket azóta támogatnak, amióta a PeopleSoft felvásárolta a J. D. Edwardsot – tudtuk meg Neumer Attila ügyvezetőtől. Korábbi vásárlóik tehát már túl vannak egy hasonló változáson, amely a számukra lényegében észrevehetetlen maradt, hiszen korábban telepített szoftvereik támogatása és fejlesztése akkor is folytatódott. Most is ugyanerre számíthatnak. Az e-Best adatbázis-kezelő megoldások értékesítésében korábban is együttműködött az Oracle hazai vállalatával, ez most kibővül az alkalmazásokkal foglalkozó részlegek kapcsolatfelvételével. Ennél konkrétabbat egyelőre nem tud (egyik fél sem), de az biztos, hogy mind a jelenlegi, mind az új PeopleSoft-ügyfelek bővíthetik it-rendszerüket új modulokkal és vásárolhatnak új licenceket is.

Ugyanakkor korai azoknak a befektetőknek az öröme, akik abban bíznának, hogy az Oracle és a PeopleSoft egyesülésének pénzügyi hasznát semmi perc alatt besöpörhetik. A szoftveriparban mindig nehezen megy a házas felek technológiájának összeolvasztása. Legutóbb éppen a PeopleSoft adott erre példát, amely csalódást okozott a befektetőknek a J.D. Edwards – szintén vállalati erőforrás-tervezési programokat fejlesztő cég – 2003-ban történt felvásárlásával. Az üzletből fakadó megtakarítások jóval később jelentkeztek, mint azt a PeopleSoft vezetése ígérte. Egy szoftvercég legnagyobb értéke fejlesztőinek a tudása – szokta volt mondani Larry Ellison –, és ez a tudás igen könnyen elillanhat, ha azon fejek "tulajdonosai", amelyekben van, nem kedvelik meg új főnökeiket és más állás után néznek. Az ilyen szakemberekért kapkodnak a vállalatok.

Sajátos gondot okozhat az Oracle-nek, hogy ki kell szolgálnia a PeopleSoft ügyfeleit, ha meg akarja tartani őket (márpedig pont őérettük vette meg riválisát), ezért továbbra is fenn kell tartania a felvásárolt cég fejlesztő- és szervizrészlegét, valamint foglalkoztatnia kell üzletkötőit. Nehéz úgy költségeket csökkenteni, ha nem rúghatunk ki bárkit tetszésünk szerint – gondolhatják az Oracle-nél, ám Ellison azt ígéri a befektetőknek, hogy már a társaság májusban végződő következő negyedévében látható lesz az egyesülésből fakadó eredménynövekedés. Ezzel szemben Ken Meidell, a seattle-i Cascade Designs Inc. vezérigazgatója kétségeinek ad hangot: "Nem tudom, hogyan fogják egyidejűleg kielégíteni Wall Street-i barátaik, korábbi üzleti partnereik és a PeopleSoft ügyfeleinek az igényeit".

Azóta történt

Előzmények