Elképesztően sok adatot gyűjtenek az autóink, elindult az öldöklő harc ezekért

Hatalmas vita és háború kezdődött az autók által gyűjtött adatokért az EU-ban, ezek rengeteg pénzt hozhatnak bárkinek – vagy épp tisztességtelen versenyelőnyt.

Autók szervizelésével foglalkozó csoportok a napokban ismét jelezték, hogy nagyon súlyos problémákat okoz majd az, hogy megakadt az az EU-javaslat, amely biztosítaná a járművek által gyűjtött rengeteg adat tisztességes elérését minden fél számára. Mindez a vádak szerint a kínai és amerikai cégeket tisztességtelen versenyelőnybe hozhatja.

Az aggodalmaik kapcsán olaj a tűzre, hogy a General Motors már jelezte: a jövőben nem támogatja az Apple CarPlay és a Google Android Auto megoldásait, ezek helyett 2024-től saját infotainment rendszert használnak majd a jövőbeli EV-k. A vicces adalék, hogy ennek fejlesztését a Google végzi, és a cég hasonló megállapodást kötött a Mercedes-Benzzel is a múlt hónapban forgalmi adatok és automatikus újratervezések kapcsán.


[+]

A GM egyébként épp azt reméli, hogy több adathoz jut ezzel a húzással: hogyan vezetnek az emberek és miként töltik az EV-ket.

Az EB dolgozik ugyan a kapcsolódó szabályozásokon, de rejtély, hogy ezek mikor készülnek el. A Fortunes Business Insights szerint mindenesetre az összekapcsolt autók piaca 2030-ra egy 400 milliárd eurós szektor lesz, így az adatok mindenkinek kellenek az iparágban, nem csak a gyártóknak. Utóbbiak adatalapú szoftvertermékekkel és előfizetéses szolgáltatásokkal szeretnének mindent lefedni, a vezetési szokásoktól kezdve, az üzemanyag-fogyasztáson át a gumik kopásáig – mindettől pedig rengeteg újabb bevételt várnak. Mivel az EU-ban jelenleg nem tiszta, hogy kit illetnek meg az adatok, ezért megy a háború, hogy kik férhetnek hozzá.

Az EB egy szektorspecifikus javaslatot rak össze a jármű által rögzített adatokhoz, de ennek tartalma és időbeli átvétele még kérdéses – nem véletlen, hogy a szektorban sürgetik az EU-t.

Azóta történt

Előzmények