Az Y generáció tagjainak 90%-a – gyakran még mielőtt kikelne az ágyból – megnézi okostelefonján az üzeneteket, e-maileket, és a közösségi oldalakat. A válaszadók 42%-át nyugtalanítja, ha nem tudnak bármikor a hálózathoz csatlakozni. Bár az emberi test 206 csontból áll, a jelek szerint mára az Y generáció számára a mobileszközök csaknem testük részét képezik, egyfajta 207. csontként – mutat rá a Cisco Connected World Technology Report (CCWTR) legújabb, 2012-es jelentése.
A kutatást a Cisco megbízásából az InsightExpress piackutató cég 18 ország 1800 felsőoktatási hallgatójának és 30 év alatti pályakezdőjének megkérdezésével készítette. A felmérésben azt vizsgálták, hogy az Y generáció tagjainak életére milyen befolyással van az internet, hogyan csatlakoznak a világhálóra és mi motiválja őket ebben. A felmérés kitért arra is, hogy a megkérdezettek hogyan viszonyulnak mobileszközeikhez, a hatalmas adatmennyiséghez, az állandó jelenléthez és elérhetőséghez, valamint a személyes adatok védelméhez.
A jelentés legfontosabb megállapításai
Az új reggeli rutin: óracsörgés, fogkrém, internet…
Az Y generáció semmiről nem akar lemaradni. A napjuk azzal indul – gyakran még azelőtt, hogy kikelnének az ágyból –, hogy ellenőrzik mobileszközeiken üzeneteiket és a közösségi oldalakat. Számukra az információ minden esetben valós idejű. Világszerte tízből kilenc megkérdezett az iskolába vagy munkába készülődés alatt, a reggeli rutin részeként, a fogmosás és öltözködés mellett ellenőrzi okostelefonját is.
Csak csatlakozik vagy függő?
- az Y generáció tagjainak 60%-a szinte ösztönösen ellenőrzi okostelefonján az e-maileket, üzeneteket vagy közösségi profilját. A nők 85%-a kapja gyakran azon magát, hogy ezt teszi, míg a férfiak között ez az arány csak 63%
- a válaszadók 40%-a „elvonási” tünetekről is beszámolt, állításuk szerint nyugtalannak érzik magukat, és úgy érzik, mintha egy részük hiányozna, ha nem tudják elérni üzeneteiket
- ugyanakkor e kényszeres okostelefon-használók 60%-a vágyik arra, hogy ne érezzen késztetést vagy kényszert a folytonos eszközhasználatra
Mindenhol ott vannak!
Az okostelefonok mindenhol, még a legszemélyesebb, legintimebb helyeken is előkerülnek. Az Y generáció tagjai nem húznak éles határvonalat a munka és a szabadidő között, a kettő összemosódik egymással.
- világszinten a válaszadók háromnegyede az ágyban is használja okostelefonját
- több mint harmaduk a fürdőszobában is
- a válaszadók közel fele (46%-a) családi és baráti étkezések során is küld és fogad üzeneteket, ellenőrzi közösségi profilját
- a válaszadók közel ötöde – annak ellenére, hogy tudják, hogy veszélyes – még vezetés közben is küld és fogad üzeneteket
Alkalmazások forradalma
- az Y generációba tartozó válaszadók közel 70%-a szerint a mobil alkalmazások fontos részei mindennapjaiknak
- a megkérdezettek több mint fele főleg játékra és szórakozásra használja a mobil alkalmazásokat
- minden negyedik válaszadó (27%) használja elsősorban munkaügyben az alkalmazásokat
Hány alkalmazásra van szükség? (A letöltött alkalmazások közül egyébként meglepően keveset használnak rendszeresen.)
- az Y generáció tagjainak többsége (70%) állítása szerint 10-nél kevesebb alkalmazást használ rendszeresen
- csak minden ötödik válaszadó (20%) használ rendszeresen legalább 10-25 alkalmazást
Online kontra személyes barátság: az online közösségben nincsenek földrajzi és időbeli korlátok
- a válaszadók kétharmada saját állítása szerint legalább ugyanannyi, vagy több időt szán az online kapcsolattartásra, mint a személyes érintkezésre
- a nemek közötti különbség itt is megfigyelhető: a férfiak 38%-a többet találkozik személyesen a barátaival, mint amennyi időt online kapcsolattartásra fordít, míg ez az arány a nőknél csak 29%
Átveszi-e az okostelefon a laptop szerepét a munkahelyen?
A világ sok részén a 18-30 évesek körében az áhított eszközök sorában az okostelefonok már megelőzték a laptopokat. Az okostelefonra a válaszadók mint a legsokoldalúbb és legkompaktabb eszközre tekintenek.
- ha csak egyetlen eszközt választhatnának, akkor a válaszadók harmada az okostelefont, míg valamivel több mint harmada a laptopot részesítené előnyben
- amikor a leginkább vágyott munkahelyi eszközre voltak kíváncsiak a vizsgálat során, a legtöbb választás az okostelefonokra esett, megelőzve az asztali számítógépeket
- az okostelefonok az asztali számítógépeknél kétszer, míg a táblagépeknél háromszor nagyobb népszerűségre tettek szert az utóbbi időben
A „mindig elérhető” generáció számára a felmérések szerint egyetlen mobileszköz – legyen az vállalati vagy személyes tulajdonban levő – elegendő az igényeik kielégítésére. Ez pedig komoly kihívás elé állítja a vállalati eszközök és az információ biztonsága felett őrködő informatikai szakembereket.
- ötből két válaszadó elmondta, hogy vállalatuk szabályzata tiltja a vállalati tulajdonban lévő eszközök nem munkacélú használatát, és háromnegyedük (70%) bevallottan néha megszegi ezeket a szabályokat
- kétharmaduk (66%) úgy véli, hogy a „munkáltatóknak nem kellene nyomon követni alkalmazottaik online tevékenységét, mert semmi közük hozzá”
- az informatikai szakemberek tisztában vannak azzal, hogy sok alkalmazott nem tartja be a szabályokat, de azzal már nem, hogy a szabályokat áthágó munkavállalók aránya több mint 50%
Online vásárlás: az Y generáció globális trendje
- a válaszadói minta alapján az Y generáció tagjai közül tízből kilenc vásárol online
- online vásárlás esetén ötből hárman (58%) rendszeresen támaszkodnak vásárlói értékelésekre; további 28%-uk csak alkalmanként hagyatkozik rájuk
- 57% – ötből majdnem hárman – hajlandóak megadni e-mailcímüket, hogy értesítést kaphassanak a kedvezményekről és az akciókról, de telefonszámot, lakcímet vagy egyéb személyes adatot már nem szívesen osztanak meg
A világ adatforrása
- közel 90% tölt fel, oszt meg vagy tárol fényképeket internetes oldalakon
- 62% tölt fel, oszt meg vagy tárol videókat internetes oldalakon
- 87%-nak van Facebook-profilja, és minden tízedik állandóan be van jelentkezve a Facebookra
- 41% legalább naponta egyszer frissíti Facebook-profilját, és 20% felett van azoknak a száma, akik ezt naponta többször is megteszik
- a válaszadók 56%-a rendelkezik Twitter felhasználói fiókkal, és 21% twittel legalább naponta egyszer
A kutatásról
A Cisco megbízásából az egyesült államokbeli független piackutató intézet, az InsightExpress immáron harmadik éve készíti a hálózati eszközökre vonatkozó felméréseit, amelynek idei eredményeit a 2012 Cisco Connected World Technology Report című jelentés tartalmazza. A világszintű kutatás két felmérésből áll: az egyik felsőoktatási hallgatókra és 18-30 éves fiatal munkavállalókra, a másik pedig informatikai szakemberekre fókuszál. Mindkét felmérés keretében 18 ország 100-100 válaszadóját kérdezték meg, így az eredmények összesen 3600 válaszon alapulnak. A felmérésbe bevont 18 ország: Amerikai Egyesült Államok, Kanada, Mexikó, Brazília, Argentína, Nagy-Britannia, Franciaország, Németország, Hollandia, Oroszország, Lengyelország, Törökország, Dél-Afrika, India, Kína, Japán, Dél-Korea és Ausztrália.