Szinte valódi tapintásélmény érintőképernyőn

A Disney kutatási részlege egy szakmai konferencián (ACM Symposium on User Interface Software and Technology) a skóciai St. Andewsban egy olyan új érintőképernyős technológiát mutatott be tegnap, mely a felhasználó számára tapintási illúziót hoz létre, vagyis az ujjaival felületmélységet és -minőséget is képes érzékelni.

A pittsburghi kutatók egy olyan algoritmust fejlesztettek ki, mellyel elektromos impulzusok segítségével kiemelkedéseket, éleket, domborulatokat, felületi textúrát stb. lehet szimulálni. Az alaptechnológia nem újdonság, sok fejlesztői csapat igyekszik tökéletesíteni. A Disney szakemberei szerint az ő megoldásuk mégis más és jobb az eddig ismerteknél. A hagyományosnak mondható módszerek esetében előre rögzített hatásokkal dolgoznak: egy adatbázisból „játsszák vissza” a szükséges effektusokat,, amikor a felhasználó megérinti az adott objektumot – ez azonban nagyon nehézzé, vagy inkább lehetetlenné teszi a dinamikus tartalmakhoz való hatás-hozzárendelést. A Disney algoritmusa azonban maga is dinamikus elven működik: folyamatosan ellenőrzi az objektumokat, és a változásokhoz szabja a közvetített érzetet – valójában 3D-s képalkotás, renderelés történik.

A bemutatón elmondták, hogy az algoritmus három fő részre tagolódik: először kiszámolja a virtuális felület gradiensét, azután meghatározza a felület skaláris szorzatát, illetve a csúszó ujj sebességét, majd a skaláris szorzathoz hozzárendeli azokat a feszültségértékeket, melyeket az ujjnak közvetít.

Előzmények