Indul a harc az elektromos autókhoz szükséges nyersanyagokért

Egy európai klímacsoport szerint 2023-ban globálisan 14 millió elektromos autó készülhet, ennyire elegendőek a nikkel- és lítiumkészletek.

A Transport and Environment kampánycsoport arra sürgeti Európát, hogy minél előbb szerezzen be több nyersanyagot, és távolodjon el az olajtól – megjegyzik, hogy globális szinten 14 millió elektromos autó gyártására elegendőek 2023-ra vonatkozóan a nikkel- és lítiumkészletek.

A BloombergNEF adataira épített tanulmányuk szerint az elektromos autók akkumulátoraihoz megfelelő készleteket figyelembe véve 2025-ben már 21 millió EV készülhet globálisan. Ha az orosz nikkelforrásokkal nem számolnak, akkor a szám 19 millió lehet 2025-ben.

A becslések szerint 2020-ban még bő 2 millió elektromos autó talált gazdára, 2021-ben már 4,2 millió. Az LMC szerint 2023-ra 9 milliós, 2025-re 14,2 milliós magasságba emelkednek az eladások. Az elektromos autók akkumulátoraihoz szükséges nyersanyagok ára rohamosan emelkedik, az ukrajnai helyzet miatt pedig újabb magasságokba tört. Egyes elemzők rövid távú készlethiánytól tartanak az autóipar átállása miatt, mindez pedig fokozott bányászathoz és rengeteg akkugyár építéséhez vezethet.

A T&E azt állítja, hogy Kína és az USA is mindent megtesz a nyersanyagok beszerzése érdekében, Európának pedig követni kellene a példájukat, és fenntartható forrásból beszerezni a kritikus nyersanyagokat. A T&E azzal vádolja az európai vezetőket, hogy nem ezekre koncentrálnak, hanem a még több olajra, pedig a fenntartható nyersanyagok jelentenék a zöld jövőt és az energiafüggetlenséget a csoport állítása szerint.

Azóta történt

Előzmények