Az Európai Hálózati és Informatikai Biztonsági Ügynökség (ENISA) nemrég tette közzé a 2014-es évről szóló jelentését, mely az abban az évben regisztrált, kieséseket, üzemzavarokat okozó biztonsági incidenseket veszi számba a szolgáltatói szektorban.
A fő számok szerint Európában 2014-ben összesen 137 komolyabb esemény történt 24 országban – csak négy uniós, illetve egy EFTA-tagállam jelentette azt, hogy náluk nem volt súlyos incidens.
A felmérés legfontosabb megállapításai:
- a legtöbb üzemzavar a vonalas telefonok hálózataiban történt (47 százalék) – az előző évhez képest változás, hogy 2013-ban a mobilinternet és a telefon vezettek. Tavaly mobilinternetet, illetve a telefonokat érintő leállások, meghibásodások egy esetre kivetítve átlagosan 1,7, illetve 1,2 millió felhasználót érintettek
- a 112-es segélyhívót érintő incidensek száma igen magas (29 százalék)
- a legtöbb üzemkiesés, leállás technikai hiba miatt következett be (65) százalék – ezek között vannak hardveres és szoftveres problémák is, a leggyakrabban elromló eszközök a switchek és a routerek. Emellett elég magas az emberi hibák aránya is, melyek jó része a szolgáltatók közötti elégtelen kooperációból, javítási munkák közben történő hibázásból következtek be
- a legtöbb bosszúságot – a leghosszabb szolgáltatáskieséseket – a szoftvermódosítások és a frissítések okozták a felhasználóknak
Az ENISA vezetője a jelentést kommentálva elmondta, hogy továbbra is az átláthatóság növelését, az incidensek elemzéséből fakadó tanulságok levonását, illetve a vállalatok közötti szorosabb együttműködést javasolják, mivel ezek a kiesések számának jelentős mérséklődéséhez vezethetnek.