Az akkumulátorok fékezhetik be a nagy EV-forradalmat?

Komoly kihívást jelentenek a biztosítók számára az akkumulátorok az elektromos autókban, jócskán lelassíthatja ez a szektor növekedését. A CATL eközben áttörést érhetett el a hidegben való töltés kapcsán.

A Thatcham Research jelentése szerint egyszerűen nincs elég adat az EV-k akkumulátorairól, ez pedig komoly gond a biztosítók számára, gyakran kisebb baleset után is gazdasági totálkárnak minősítenek egy ilyen autót – ez pedig aláássa a szektor növekedését, közölték.

A cég szerint aggasztó, hogy nincs elég szabad és/vagy olcsó javítási lehetőség és diagnosztika. A kutatást a brit kormány finanszírozta, alapvetően az EV-k és a belsőégésű motorral szerelt autók közötti különbségeket elemezték.

A biztosítók kapcsán általában azzal a panasszal találkoznak, hogy a balesetek után nincs lehetőség még a csak kicsit sérült akkucsomagok javítására sem, így a keveset futott autók is gazdasági totálkárba mennek át. Egy EV költségének egyébként a felét is kiteheti az akkupakk, egy csereakkumulátor pedig többe kerül a Thatcham szerint, mint az 1 éves használt autó komplett ára. Vagyis az akkucsere teljesen gazdaságtalan jelenleg, közölték. Ezért is lenne fontos a biztosítók számára a jelentés alapján, hogy megfelelő adatok alapján jól informált döntéseket hozhassanak – ez viszont nincs még kilátásban, a jelenlegi diagnosztikák mellett fogalmuk sincs, milyen állapotban vannak az akkuk.

Az autóipar érdeke alapvetően az együttműködés és a javítások utáni biztonságos visszatérés az utakra, de a Thatcham szerint nem csak drágább az EV-k javítása, de több időbe is telik jelenleg. További gond, hogy a lehetséges tűzesetek miatt a sérült, javításra váró EV-ket legalább 15 méterre kell tárolni bármilyen objektumtól, egy 100 autó tárolására kitalált telephelyen pedig biztonságosan csak 2 EV-t tudnának elhelyezni.

Akkumulátoros áttörésekről persze minden nap hallunk párszor, a GM megelőzné az EV-tüzeket, szoftverrel például – a CATL pedig bejelentette, hogy olyan új anyagokat fejlesztett ki a lítiumionos akkukhoz, amelyekkel a töltési hatékonyság nagyban javul az EV-knél, főleg extrém hidegben.

Ezek fényében nem meglepő, hogy a nyersanyagokra hatalmas lesz a kereslet: a Goldman Sachs szerint az EV-ipar óriási növekedést eredményez a réz iránti keresletben is. Nagy kérdés persze, hogy a politikai, nemzetbiztonsági és gazdasági érdekeket szem előtt tartó nézeteltérések közepette a nyersanyagokra is kiterjednek-e a viták, korlátozások.

Azóta történt

Előzmények