Az EV-k miatt maximumra kell pörgetni az atomipart

Franciaország az atomenergiában látja a megoldást, az EV-szektor ugyanis hatalmas energiaigényt támaszt – de az akkugyárak és a repülőiparhoz szükséges szintetikus üzemanyagok energiaigénye is óriási.

A hálózatot üzemeltető RTE közlése szerint az elektromos autók és az emissziócsökkentés céljából felkapott, kitalált más technológiák hatalmas mértékben megnövelik az energiaigényt Franciaországban (is) 2035-ig – ezért az országnak muszáj lesz fenntartania a nukleáris kapacitását.

Az EU márciusban döntött arról, hogy 2035-től szén-dioxidot kibocsájtó új autót nem lehet eladni. Ahhoz, hogy ezt elérjék, nem csak az EV-k töltéséhez kell hatalmas mennyiségű energia, de az akkumulátorgyáraknak is (rengeteg épül Franciaországban, többek között egy 5,7 milliárd dolláros üzem is), valamint a repülőiparban a szintetikus üzemanyagok energiaigénye is hatalmas.

A következő évtizedben évente közel 10 TWh-val emelkedhet a franciáknál az áramhasználat, 2035-re ez a 640 TWh-t is elérheti. 2022-ben ez az érték 452,8 TWh volt, pedig akkor már nagy erőkkel igyekeztek függetlenedni az ukrán helyzet miatt. A francia atomerőművek karbantartásai miatt viszont a termelésük 34 éves mélypontra esett.

A jelentés szerint majd 2025-től tapasztalnak akkora igénynövekedést a franciák, mint az 1980-as években, amikor több új atomerőművet kellett építeni. A francia áramhálózat nagy kihívását 2035-re 350 TWh-nyi atomenergia segíthet megoldani. Ehhez nem csak új reaktorok kellenek, hanem a meglévők élettartamát is szükség lehet kitolni 60 évre. Abban biztosak, hogy a franciák energiaellátását úgy 70 százalékban biztosító atomenergia marad a meghatározó, de a megújulók is nagyobb szerepet kapnak a jövőben, főleg a szélenergia.

Azóta történt

Előzmények