Az új Facebook-keresőt már érdemes komolyan vennie a Google-nak is

A tegnap tartott, igen komoly érdeklődéssel várt sajtótájékoztatón a Facebook legújabb fejlesztését mutatta be: egy új keresőmotort illesztettek be a szolgáltatások közé, melyet kifejezetten a közösségi oldalon belüli speciális keresések végrehajtására terveztek.

A jelenleg még csak meghívásos teszten kipróbálható Graph Search a nyilvánossá tett információkat pásztázza, és a sajtótájékoztatón a szolgáltatást bemutató Mark Zuckerberg szerint arra kívánják serkenteni a felhasználókat, hogy mind aktívabb közösségi életet éljenek, egyre több új kapcsolatot hozzanak létre. A Graph Search újításai közé tartozik, hogy egyrészt minden eddiginél pontosabban lehet az érdeklődési körök alapján kereséseket végrehajtani, és ezt szolgálja a tájékoztatón demonstrált másik funkció is, mellyel bizonyos mértékig teljes mondatos kérdésekre is válaszokat kaphatunk.

Az új kereső jövőjéről és hasznosságáról már az elmúlt egy nap alatt is parázs viták indultak meg. Sokan a Google első méltó versenytársának tartják, mások szerint viszont szó sincs erről, mindössze egy újabb, igaz igen hasznos funkció jelent meg a Facebookon.

Annyi bizonyos, hogy mivel más logika és adatbázis alapján dolgozik, a Facebook keresője kimondott ellenfélnek talán nem mondható, viszont abból a szempontból igen sikeres jövő állhat előtte, hogy az ismeretségi hálók által feltárt információk bizonyos esetekben sokak számára relevánsabbak, mint azok, amelyekhez a Google algoritmusaival juthatnak hozzá. Egyetlen példa: helyi üzletek, például éttermek keresése esetében fontos lehet az ismerősök, Facebook-csoportok véleménye, a lájkok száma stb.. És így lehet versenyképes a közösségi oldal, ugyanis elképzelhető, hogy ez a szegmens reklámköltései egy részét átviszi a Google-tól a Facebookhoz.

Habár külön kitérnek rá, de szinte biztos, hogy várhatóak még adatvédelmi botrányok is. Egyrészt azért, mert a Facebook eddig – minden fogadkozás dacára – szinte minden nagyobb változtatásnál elkövetett valamilyen „bakit”, másrészt azért, mert a rengeteg kampány és tájékoztató ellenére a felhasználók döntő többség szinte egyáltalán nincs tisztában az oldal működésével, különösképpen az adatvédelmi beállításokkal állnak hadilábon, és emiatt bizonyosan születnek még „ügyek” már a nyilvános tesztverzió megjelenésekor is.

Azóta történt

Előzmények