Robotok termelik a pénzt a Facebooknak?

A Facebook tegnap közölte, hogy hirdetési rendszerük jól működik, képesek kiszűrni a „hamis kattintásokat”, így a reklámozóknak nincs okuk aggodalomra.

A közösségi oldal azért tette ezt a nyilatkozatot, mivel kisebbfajta botrányt kavart egy digitális és hagyományos zenekereskedelemmel foglalkozó induló vállalkozásnak a Facebookra is feltöltött közleménye, melyben kijelentik, hogy hamarosan megszüntetik a hirdetési célból létrehozott Facebook-oldalukat, ugyanis azt tapasztalták, hogy a weboldalukra irányuló száz kattintásból csak húsz érkezik valós személyektől, a többi nagy valószínűséggel robotok műve. A megszüntetés közvetlen oka egyébként, hogy a Facebook nem engedi a Pages szolgáltatásban létrehozott oldal nevének megváltoztatását (már más a cég neve), csak akkor lenne erre mód, ha legalább havi kétezer dolláros reklámköltésük van.

A Limited Run rövid blogbejegyzésében az áll, hogy mivel nagyon meglepőnek találták ezt az alacsony hatékonyságot, ezért több elemzőcéggel is vizsgálatot végeztettek, ám mindegyik azt mérte, hogy a Facebookról érkező oldallátogatások maximum 15-20 százaléka mögött áll ember. Ezek után végső ellenőrzésként készítettek egy saját diagnosztikai szoftvert, de ez is azt hozta ki, hogy a látogatások 80 százaléka gyanús eredetű. Elmondják, hogy a gyanúra az adott okot, hogy e látogatók böngészőjében nem volt bekapcsolva a JavaScript, és szerintük így elemzéssel nem igazolható, hogy a látogató valódi személy. Korábbi tapasztalataik szerint az oldalukra látogatók mindössze 1-2 százalékánál áll fenn ez a helyzet.

Qui prodest?

Habár a kattintásszám növelése a Facebooknak áll érdekében, a Limited Run közvetlenül nem vádolja őket manipulációval, azt írják, hogy a robotok forrását nem tudják megállapítani. Ugyanakkor egyértelmű felháborodással utalnak a közösségi oldal lehetséges felelősségére: „Megpróbáltuk megbeszélni a helyzetet a Facebookkal. Sajnos, nem válaszoltak a megkeresésre. Tudjuk mi vajon, hogy kik működtetik ezeket a robotokat? Nem. Vádoljuk-e a Facebookot azzal, hogy a robotok segítségével növelik a reklámbevételeiket? Nem. Furcsa mindez? Igen.”

A gyorsan terjedő hírre a Facebooknak már muszáj volt reagálnia, és ekkor jelentették ki, hogy megoldott a hamis kattintások kiszűrése, ugyanis, ahogy írják, a hamis kattintás hamis profilról érkezik, és amint ezt felfedezik, azonnal letiltják. Monitorozó rendszerük figyeli a kattintásokat, és ha egy adott profilról gyanúsan sok, ismétlődő tevékenységet észlel, akkor fellépnek ellene. Ez a rendszer a cég állítása szerint a JavaScript engedélyezését is figyeli, és tapasztalataik szerint a fizetős kattintások szinte mindegyikénél be volt kapcsolva a JS a böngészőben.

Ahogy korábban beszámoltunk róla, nemrég a BBC hasonló eredményre jutó vizsgálata korbácsolta fel az indulatokat, és ezek a botrányok nagyon nem tesznek jót a most már tőzsdei cégként működő Facebooknak.

Azóta történt

Előzmények