Forgalomcsökkenéssel számol itthon a HP

Az elmúlt időszak makrogazdasági változásai éreztetik hatásukat a fogyasztási elektronikai termékek értékesítésében: a Sulinet Expressz programban bekövetkezett változások, a reálkeresetek csökkenése, valamint az egyre növekvő lakossági hitelállomány kedvezőtlen hatással van a vásárlási kedvre. Ennek ellenére a HP Magyarország kiskereskedelmi értékesítési partnerei sikeres üzleti évet zártak, az internetes kereskedelem előretörése figyelemre méltó. 2005-ben azonban a tavaly ősz óta felerősödő negatív trendek miatt a kiskereskedelmi forgalom csökkenését vagy legalábbis stagnálását várja a HP.

A HP Magyarország által forgalmazott termékek és szolgáltatások egyik meghatározó értékesítési csatornája a kiskereskedelem, amely többéves, rendkívül dinamikus fejlődés után konszolidációs szakaszba érkezett a 2004-es naptári évben. 2004-ben a piac dinamikáját tekintve alapvetően három makrogazdasági trend határozta meg döntő módon a számítástechnikai fogyasztási termékek, ezen belül a HP termékek értékesítésnek alakulását. Ezek a piaci tendenciák várhatóan éreztetik hatásukat a 2005-ös évben is.

Az egyik legmeghatározóbb befolyásoló tényező a Sulinet Expressz program, amely a tavalyi rekordeladási eredmények után, a program feltételeinek változásával lényegesen kevesebb forgalmat generál a számítástechnikai fogyasztási cikkek értékesítését tekintve, valamint jelentősen csökkent a termékek átlagos eladási ára. Bár a program idén – és várhatóan jövőre is – folytatódik, a megváltozott feltételeknek megfelelően a HP Magyarország elsősorban a számítógép-konfigurációk és az egyes komponensek értékesítésében látja az üzleti potenciált, a tavalyi év hatalmas mértékű periféria-felfutása nemigen folytatódik.

További meghatározó piaci tendenciaként említhető a reálkeresetek csökkenése. A KSH adatai szerint a 2004-es év egészében folyamatosan csökkent a reálkeresetek növekedési üteme, és valamikor kora ősz folyamán ténylegesen csökkenésbe csapott át. Az év egészére vetített reálkereset-csökkenés szintén befolyásolja az általános lakossági fogyasztást.

Ezenkívül meghatározó a szerepe a lakosság egyre nagyobb eladósodásának. Az elmúlt évek során a kedvező hitellehetőségek következtében egyre nőtt a lakossági hitelek, elsősorban a lakáshitelek állománya, ami jelentős vásárlóerőt köt le a lakossági szegmensben, és ez kihatással van minden fogyasztásicikk-kategória vásárlására.

A HP Magyarország kiskereskedelmi értékesítési partnerein keresztül a lehető legnagyobb földrajzi lefedettséget biztosítja az országban, termékei elérhetők a kiskereskedelmi láncokban, az informatikai eszközökre szakosodott forgalmazóknál, valamint egyre több internetes áruházban, többek között a hpshop.hu-n.

A HP fogyasztási cikknek minősülő termékeinek jelentős részét, többek között az asztali nyomtatókat, digitális fényképezőgépeket és a lapolvasókat elsősorban multinacionális és hazai kiskereskedelmi láncok értékesítik. Az egyes cégek HP-értékesítésének alakulása vegyes képet mutat, óriási növekedést produkált például a Photo Hall lánc, ahol az IT eszközök egyre intenzívebb jelenléte jelentős növekedést hozott, míg más részről stagnálás, sőt csökkenés volt tapasztalható néhány elektronikaicikk-láncnál és hipermarketnél - elsősorban a piac szűkülése miatt.

A hagyományos kiskereskedelmi forgalmazók piaci helyzete ennél kedvezőbben alakult az elmúlt időszakban: a mintegy másfélezer partnercég HP eszközökön elért forgalma dinamikusan növekedett. Ennek oka egyrészt, hogy ebben a szegmensben gyakran keveredik a lakossági és a vállalati vásárlás, az utóbbi növekedése pedig kompenzálta a lakossági rész stagnálását. Az ezt a csatornát kiszolgáló több nagy viszonteladó összességében jelentős növekedést ért el a 2004-es évben, és várhatóan hasonlóan alakul számukra a 2005-ös év is.

A legdinamikusabb növekedést az elektronikus kereskedelmi csatornák produkálták az elmúlt időszakban. Ennek fontos része a partneri elektronikus érétkesítés, ahol a tavaly év végén megszűnt Fotexnet kiesése ellenére is kétszámjegyű növekedés tapasztalható a forgalomban. Emellett hasonlóan sikeres a hpshop.hu, a HP Magyarország partneri együttműködés keretében működtetett internetes áruháza, ahol a Sulinet Expressz programból származó szerényebb értékesítés ellenére 20 százalékos forgalomnövekedés volt tapasztalható. A HP tervei szerint ez a növekedési ütem a jövőben csak gyorsulni fog.

  • Kapcsolódó cégek:
  • HP

Azóta történt

Előzmények