(Frissítve!) Nevünkkel, képünkkel, ajánlásunkkal hirdetne a Google

Lassan annyi adatvédelmi beállítási lehetőség lesz a Google különböző szolgáltatásaiban, hogy bármennyire figyelünk, úgyis elsiklik a figyelmünk egyik vagy másik felett, ezzel pedig hozzájárulásunkat adjuk ahhoz, hogy a cég valahol, valamilyen módon felhasználja a rólunk tárolt információkat. Persze ez nem meglepő, hiszen a vállalat szinte összes termékéért, szolgáltatásáért így fizetünk, és sokan vannak olyanok, akiknek az „ingyenességért” cserébe ez teljesen elfogadható ár.

Akiknek viszont nem, azok nem árt, ha odafigyelnek a napokban frissített, és november 11-én életbe lépő általános szerződési feltételekre, ugyanis a frissítés szerint a Google a keresési eredmények mellett, valamint az AdSense-et használó oldalakon elhelyezett reklámok mellett megjelenítheti a Google Pluson nyilvánosan hozzáférhetőnek beállított nevünket, fényképünket, az adott termékhez kapcsolódó valamilyen korábbi ajánlásunkkal, megosztásunkkal együtt.

A Google összefoglalója szerint: Ami a hirdetésekben megjelenített megosztott ajánlásokat illeti, profilnevének és -fotójának felhasználását Ön állíthatja be a Megosztott ajánlások beállítássegítségével. Ha a beállítást „ki” értékre állítja, profilneve és -fotója sem kedvenc péksége hirdetésében, sem más hirdetésekben nem jelenik meg. Ha korábban úgy tájékoztatta a Google-t, hogy nem szeretné, ha +1-ei megjelennének a hirdetésekben, akkor természetesen a beállítás frissítése után a továbbiakban is tiszteletben tartjuk ezt a döntését. A 18 éven aluli felhasználók tevékenységei nem jelennek meg a hirdetések megosztott ajánlásaiban és egyéb környezetekben.

Frissítés: Ez (legalábbis számunkra) nem volt teljesen egyértelmű, de a Google magyar képviseletétől megtudtuk, hogy a hirdetések mellett szereplő ajánlások "láthatósága" örökli a Plusban eszközölt eredeti beállításainkét, azaz ha csak egy szűk kör láthatja, hogy mit osztunk meg, akkor a hirdetésekben is csak nekik jelenhetünk meg. Tehát, nem csak a "Megosztott ajánlások beállítása" oldalon tudjuk befolyásolni az új rendszer működését, hanem a Plusos megosztási preferenciáinkkal is, és ezek november 11-e után nem fognak megváltozni.

Az erre szolgáló oldalon alapbeállításban egyelőre ki van kapcsolva a hozzájárulás, de arról egyelőre nincs információ, hogy a módosított ÁSZF életbe lépése után az érintett (tehát 18 évnél idősebb) felhasználóknál ez automatikusan igenre módosul és utólag lehet kikapcsolni, vagy továbbra is marad a jelenlegi megoldás.

Így fognak kinézni a személyes ajánlások a hirdetések mellett
Így fognak kinézni a személyes ajánlások a hirdetések mellett [+]

A változtatás természetesen újra nagy port kavart a civil adatvédelmi egyesületek, szervezetek körében, és a Google az EU részéről is kiemelt figyelemre számíthat az új típusú adatfelhasználással kapcsolatban. Jan Philipp Albrecht, az EU-ban az adatvédelmi törvények felülvizsgálatának fő támogatója szerint vissza kell térni a tisztességes bánásmódhoz és az átlátható döntéshozatalhoz az állampolgárok átverése helyett – a képviselő azonban ezt általánosságban, nem pedig kifejezetten a Google mostani lépésére értette.

A Facebook egy ideje már működtet hasonló szolgáltatást, bár ott az „ajánlásunk” csak az oldalon belül, az ismerőseink hírfolyamában jelenik meg, és csak akkor, ha a hirdető direkt ilyen típusú hirdetési megoldást rendel. Ugyan a közösségi oldal felhasználó bázisa jóval magasabb, mint a Plusé, és felhasználóinak aktivitása is magasabb, a Google egyéb kapcsolódó szolgáltatásai, valamint a hatalmas AdSense hálózat miatt a Google megoldása a konkurensénél szélesebb réteget is elérhet.

Azóta történt

Előzmények