Magyar iskola tanított programozást Kínában

A Green Fox nagy kihívást vállalt: programozást tanítottak Kínában, pedig köztudott, hogy ott kemények az internetes korlátozások.

Egy 10+1 hétig tartó programozói képzést vállalt a 2015-ben alakult Green Fox Academy Sencsenben, Kínában, az angol nyelvű oktatást egy helyi multinacionális vállalat, az EPAM fiatal munkatársainak tartották.

Fazekas Barbara, a Green Fox Academy társalapítója így értékelte a programot: „Bár tervezzük a terjeszkedést, első körben Európára gondoltunk, aztán máshogy alakult. Az egyik mentorunkon keresztül jutott el a módszertanunk híre egy szolgáltató szoftvercég, az EPAM sencseni központjába, ahol annyira megtetszett a működésünk, hogy kérték, náluk is tartsunk egy ilyen képzést. A mi iskolánk méretéhez képest ez egy hatalmas kihívás volt, pláne, hogy még sosem csináltunk ilyet. Nálunk a módszertan a legkülönlegesebb, persze voltak, akik kételkedtek bennünk. Szerintük ez csak Budapesten működik, hiszen itt ismerjük a nyelvet, a kultúrát, itt könnyebb embereket toborozni. Mivel a tananyag átküldése önmagában nem lenne elég, az agilitás és a rugalmasság meghozta gyümölcsét: a módszertanunk Kínában is működött, ezért hiszem, hogy a világban bárhol máshol is megállja a helyét.”

A kiküldött csapat vezetője, itthon az oktatás színvonaláért felelős Kökény Tamás, Tojás lett. Elmondta, hogy a kínaihoz hasonló képzéseket rendszeresen tartanak Budapesten is. „Több céggel is együttműködünk együtt, és az a bevett folyamat, hogy ők felveszik az egyetemen végzett informatikus hallgatókat, mi pedig egy intenzív képzés során elérjük azt, hogy az egyetemen megszerzett alaptudást kiegészítjük, ezáltal hamarabb munkaképessé tesszük a fiatalokat. Egy ilyen képzést csináltunk most Kínában a sencseni EPAM számára. Amikor kiderült a technológia, akkor két szakértőnkre, Kárász István szenior és Bélteky Levente junior mentorra bíztuk a 10+1 hetes képzés gyakorlati lebonyolítását. Nagyon sokat készültünk erre a kihívásra, sokszor éjszakákon át, de megérte. Kint aztán folyamatosan jöttek az újabb igények. Mostanra elmondhatjuk, hogy mindenféle kérésnek meg tudunk felelni és eleget tenni úgy is, hogy rövid idő marad a képzésig. Azt hiszem, hogy már nem lehet minket meglepni.”

Helyi sajátosságok és siker

A helyszínen aztán kiderült, hogy a kínaiak ebéd után sziesztáznak, étkezéskor nem beszélnek üzleti dolgokról , és szabadidejükben ők is a Trónok harcát nézik, pont, mint az itthoni diákok. A kezdeti nehézségek (pl. tájfun) és a hagyományos internet hiánya ellenére is kiállták a próbát a magyar mentorok és a budapesti iskola.

A Green Fox egyik legrégebben ott dolgozó junior mentora, Bélteky Levente, Levi a tapasztalatokról elmondta: „Nagyon rugalmasnak kellett lennünk, a tanítás nagy része ott alakult ki igazán. Köztudott, hogy egy budapesti képzésen bőven kapnak házi feladatot a résztvevők, otthon is kell foglalkozniuk az anyaggal. Kínában bele kellett szorítanunk a képzést napi 8 órába, tehát csak a résztvevők munkaidejére korlátozódtunk. Persze voltak, akik beleadtak apait-anyait és még otthon is foglalkoztak a tanultakkal, de ezt, egy hagyományos képzésünkkel ellentétben, itt nem lehetett elvárni. A másik nehézség a tananyagokkal kapcsolatban merült fel: a YouTube-on van minden videó, amit mi oktatunk, viszont Kínában nincs YouTube (és semmilyen Google- vagy Facebook-termék sincs).  Ezért sem kérhettük a hallgatókat, hogy otthon még nézzék meg ezt vagy azt a videót, mert egyszerűen nincs rá lehetőségük.”

A sencseni EPAM hétről hétre szigorúan figyelte és ellenőrizte, hogy ki hol tart, hogy halad a képzésben, hiszen a felelősség az övék, ők vették fel a képzésen résztvevő, 22-26 éves fiatalokat. Az EPAM azonban nemcsak a diákokat biztosította, hanem kiegészítette a képzést angol nyelvi órákkal illetve agilis képzéssel is. Továbbá biztosította, hogy az értékesítési csapattól a projekteken dolgozó emberekig minden terület bemutatkozzon a tanulóknak,valamint a cég közösségébe való beilleszkedésüket is segítették. Tojás elmondta, hogy megbízójuk nagyon elégedett volt a 10+1 hetes képzés végén. Nézték a szakmai fejlődést, de legalább akkora hangsúlyt kapott az adott személy alkalmasságának pozitív változása is. „Ma nem az a legfontosabb ebben az iparágban, hogy konkrétan az adott technológiát tudja az ember, hanem az, hogy a módszertant ismerje. Mi tanulni tanítjuk meg a hallgatóinkat.”

Azóta történt

Előzmények