Internethasználatban sereghajtók vagyunk Európában

Magyarországon – bár a korábbinál lassabb ütemben - továbbra is nő az internet-hozzáféréssel és mobiltelefonnal rendelkezők aránya a társadalmon belül. Ezzel párhuzamosan erősen visszaesett a vezetékestelefon-előfizetések száma – derül ki a GfK Hungária Piackutató Intézet médiakutatásából.

Ma hazánkban a háztartások alig 63 százaléka rendelkezik vezetékestelefon-előfizetéssel, pedig ez az arány 2000-ben még majdnem 76 százalékos volt. (2004 és 2005 első féléve között mintegy 10 százalékkal esett vissza az előfizetések száma.) Ugyanennyi idő alatt, 2000 eleje óta 19 százalékról 65 százalékosra nőtt a mobiltelefonnal rendelkezők aránya. Szintén gyors ütemben nő a világhálóhoz hozzáférők száma, hiszen a 2001 elején mért 18 százalékos szintről 2005 végére eljutottunk a 33 százalékos penetrációig.

A kutatás rámutat, hogy régiónként változik a mobil-, illetve vezetékes telefonnal való ellátottság. A nyugat-magyarországi régióban a vezetékestelefon-előfizetések 67 százalékos aránya áll szemben a 64 százalékos mobilaránnyal – itt többen tartották meg vezetékes vonalukat. Majdnem ilyen magas a Budapestet is magában foglaló közép-magyarországi régióban mért vezetékes előfizetési arány (66 százalék), viszont itt jóval magasabb, 74 százalékos a mobiltelefonnal való ellátottság is – és egyben itt a legmagasabb az országban. A Dél-Alföldön már csak a lakosság 55 százaléka rendelkezik vezetékes telefonnal, a mobil pedig észak-magyarországi régióban a legkevésbé elterjedt (62 százalék).

Internetpenetrációból elégtelen

Az osztrák Fessel-GfK 2005 decemberében vizsgálta az egyes európai országokban jellemző internet-hozzáférési arányokat. Magyarország a 29. helyet foglalja el az európai országok rangsorában, hazánkban ugyanis a 15 éven felüli népesség (8,5 millió állampolgár) 33,2 százaléka fér hozzá az internethez. Közülük még kevesebb, mindössze 23,8 százalék tekinthető tényleges internet-felhasználónak, azaz csatlakozik havonta legalább egyszer a hálóra.


A nethasználók aránya a felnőtt társadalmon belül 2005-ben (Forrás: Fessel-GfK)

Az internet magyarországi elterjedtsége és kihasználtsága messze elmarad az európai átlagtól, a vizsgált országokban ugyanis összességében 41,8 százalékot tesz ki az internethasználók aránya. A hazaihoz képest magas átlag is eltörpül azonban az itt csak viszonyítási alapként közölt amerikai adat mellett: az USA-ban mintegy 70 százalékos az internethasználók aránya a társadalmon belül. A magyar adatok gyakorlatilag megegyeznek a csupán három százalékkal lemaradó Romániáéval, s a Visegrádi Négyek mindegyik tagállama megelőz minket.

A legfrissebb hazai kutatási adatok szerint Magyarországon a legalább havi rendszerességgel internetezők 14 százaléka használja az internetet vásárlásra, viszont ennél lényegesen több, 53 százalékuk keres információt a világhálón a (akár online, akár hagyományos) vásárlásokat megelőzően. Sokan – ha nem is az interneten rendelik, vásárolják meg a terméket – kihasználják az internet információbőségét.

Az információt keresők többsége (79 százalék) kulcsszavas keresőoldalakon kutat termékek után. Jellemző még, hogy a felhasználó közvetlenül ellátogat a termék vagy a gyártó honlapjára (62 százalék), illetve hogy szakoldalakat és teszteket hív segítségül a vásárlás hatékonyabbá tételéhez (49 százalék). Az online információszerzés szempontjából a műszaki cikkek a legnépszerűbbek (68 százalék), de sokan kutatnak könyvek, zenei kiadványok, utazási szolgáltatások vagy számítógépes hardvereszközök után. Az online vásárlók alacsony, 14 százalékos aránya valószínűleg nem indul növekedésnek a közeljövőben sem, ugyanis a havi rendszerességgel internetezők mindössze egynegyede mutat hajlandóságot a netes vásárlásra – prognosztizálja a kutatás.

Azóta történt

  • Mire költ a magyar netező?

    A hazai internetezők a DVD- és mp3-lejátszókra, valamint a digitális fényképezőgépekre kattannak – derül ki egy kutatásból.

  • Reding határozott lépéseket sürget

    Kevés a pozitív változás az i2010 stratégia tavalyi indulása óta. Brüsszel szerint magasabb sebességfokozatra van szükség.

  • Több mobil, kevesebb vezetékes

    Míg a feltöltőkártyás és vezetékes telefonok száma csökken, az előfizetéseké nő. Meglesz-e idén a tízmilliomodik hazai mobil-előfizető?

  • Nem mélyül tovább a digitális szakadék

    A Nemzetközi Távközlési Unió jelentése szerint a legszegényebb országokban gyorsan fejlődik az ICT-piac.

Előzmények