Kiszáll a PC-bizniszből az IBM?

A személyi számítógépet 1981-ben mindenki számára elérhető áruvá változtató IBM eladja PC-s üzletágát – értesült a The New York Times. A hír néhány nappal azt követően látott napvilágot, hogy a Gartner piackutató egyes vezető PC-gyártók visszavonulását helyezte kilátásba.

Noha a vállalat a PC-piacon már régen átadta a vezető szerepet a Dellnek és a Hewlett-Packardnak, és a jövedelmezőbb szerver- és IT-szolgáltatási piacra koncentrál, az üzletág értékesítésével egy olyan szegmensből távozik, melynek életre hívásában alapvető szerepet játszott. A tranzakció – mely várhatóan felöleli a teljes asztali és noteszgép-kínálatot – nagyjából 1 és 2 milliárd dollár közötti összeget hoz majd az IBM-nek. Az ügyhöz közel álló források szerint a cég előhaladott tárgyalásokat folytat Kína legnagyobb PC-gyártójával, a Lenovóval, mely az üzletág egyik potenciális vásárlója. Az IBM szóvivője sem megerősíteni, sem cáfolni nem kívánta az értesülést.

A visszavonulás annak a beismerését jelentheti, hogy a személyi számítógép sovány profittal kecsegtető mindennapi fogyasztási cikké vált. Ma már nem a PC-gyártók, hanem a standarddá vált chipeket és operációs rendszereket szállító cégek keresnek az üzleten. Az elmúlt 23 évben gyakran bírálták az IBM-et azért, hogy a Microsoft és az Intel kezébe adta a személyi számítógépes szabványok feletti irányítást, és ezzel más gyártók számára is lehetőséget adott a piacon való megjelenésre. Az egyik ellenpélda az Apple, mely ugyan a piac kevesebb mint 4 százalékát mondhatja magáénak, mégis képes fenntartani a viszonylag magas árakat és az ezzel járó kövérebb profitot, mert továbbra is a kezében tartja a hardver és a szoftver feletti ellenőrzést.

Az üzletág eladásának ötletét már közel egy évtizede felvetették elemzők, éppen az alacsony profitra hivatkozva. Az IBM azonban sokáig úgy érvelt, hogy a személyi számítógépek üzletág megtartásával a vállalati ügyfeleket is sikerül megtartania. A vállalatóriás évi 92 milliárd dolláros összjövedelmének 12 százalékát adó divízió azonban egyre gyengébben teljesített. Az idei harmadik negyedévben az IBM már csak a világpiac 5,6 százalékát mondhatta magáénak. És noha ez az eredmény még így is elég volt a harmadik helyezés megszerzésére, az első Dell és a második HP ennél jóval nagyobb szeletet (16,8, illetve 15 százalék) hasítottak ki a tortából.

Az értékesítés harmonizálna a 2002-ben elnök-vezérigazgatóvá kinevezett Sam Palmisano stratégiájával is, aki következetesen szabadult meg azoktól az üzletágaktól – mint amilyen a merevlemezgyártás –, melyek növekedési potenciálja és eredménye szerény volt. A költségek csökkentése miatt az IBM már két éve szerződéses gyártókkal készítteti asztali és notebook számítógépeit, PC-s üzletága gyakorlatilag csupán termékfejlesztéssel és tervezéssel foglalkozik.

  • Kapcsolódó cégek:
  • IBM

Azóta történt

Előzmények