Matáv: profitzuhanás volt a szavakon túl

Még a 15 százalékos visszaeséssel számoló elemzői konszenzusra is sikerült rácáfolnia a Matávnak, a távközlési vállalat első 9 havi eredménye mintegy 10 milliárd forinttal csökkent, és ezúttal éppen csak meghaladta a 41 milliárd forintot.

A Matáv esetében már jó ideje óvatosak az elemzők, a vezetékes telefónia iránti csökkenő keresletet ugyanis kevéssé tudják ellensúlyozni a mobilkommunikációból és a egyre gyorsabban terjedő széles sávú ineternetből származó bevételek. A trend a mostani számokon is meglátszott, a mobil-, adatátviteli és készülékértékesítési bevételek növekedése nem tudta feledtetni a belföldi és nemzetközi forgalom csökkenését. Így az idei 449,7 milliárd forintos árbevétel minimális mértékben, de még a tavalyitól is elmaradt. A 82 milliárd forintos csoportszintű üzleti eredmény szintén mérséklődést jelent, ezt a vállalat elsősorban az átszervezések miatt megnövekedett személyi költségekkel és a tavalyinál magasabb értékcsökkenési leírással magyarázza. A pénzügyi eredmény a jelentős hitelállomány miatt ismét csökkent. (Bár a hitelállomány teljes összege ezúttal már apadt, továbbra is jelentős terhet rótt a társaságra.)

A nettó eredmény így ismét csak süllyedt, a 41,1 milliárd forintos első 9 havi nyereség mind a korábbi 51,8 milliárd mind pedig az elemzők által várt 44 milliárd forinttól elmarad. Ráadásul a cashflow-termelő képesség is romlott, ez szeptemberig 144,1 milliárd forintot tett ki az egy évvel ezelőtti 153 milliárd forinttal szemben.

A mostani számoktól eltekintve a gyorsjelentéssel együtt megjelent szöveges kiegészítés szerint az éves számok tarthatóak lesznek. A Matáv számára továbbra is a hatékonyság javítása lehet az egyik legfontosabb feladat, hiszen mind a vezetékes, mind a mobilpiacon egyre több kihívóval kell majd szembenéznie. A vezetékes szegmens esetében a széles sávú internet-hozzáférések gyors terjedése kedvező a cég számára, de a vonalak számát és a beszédforgalmat tekintve továbbra is csökkenéssel lehet majd számolni. A mobilpiacon egyelőre a stabil piaci pozicíó megőrzése a cél, ami azért eddig is együtt járt a bevételek növekedésével.

Azóta történt

Előzmények