Kész a Matáv-stratégia 2005-2006-ra

A távközlési piac liberalizációja óta erősödik a verseny, ennek eredményeképp a szolgáltatók egyre olcsóbb ajánlatokkal jelennek meg a piacon. A Matáv versenyképességének növelése érdekében középtávú stratégiájában a hatékonyságnövelést helyezte előtérbe.

A Matáv 1997. évi tőzsdei bevezetése óta – a távközlési piac liberalizációját követő egyre intenzívebb versenyhelyzetben – megőrizte vezető szerepét a belföldi vezetékes távközlési piacon. Ennek megtartása érdekében az elmúlt néhány hónapban részletes elemzés készült a Matáv-csoport tevékenységéről, pénzügyi és piaci helyzetéről. Ez alapján a Matáv véglegesítette 2005-2006. évi középtávú stratégiai tervét és célkitűzéseit. Ebben az egyik legmarkánsabb pont a vezetékes vonalak száma évek óta tartó csökkenésének, lemorzsolódásának megállítása. Az erre irányuló lépések már korábban elkezdődtek, hiszen a vállalat tájékoztatása szerint az új tarifacsomagoknak köszönhetően a visszaesést meg tudták állítani, amit a kedvezményes internetes előfizetések is segítettek. Olyannyira, hogy az utóbbi esetben a társaság az elmúlt év folyamán megháromszorozta a magyarországi ADSL-előfizetők számát, amely a tavalyi év végére meghaladta a 100 ezret. A tervek szerint ez az idén december végére már 200 ezerre gyarapszik. Ez már csak azért is fontos, mert az ADSL kulcsfontosságú szerepet játszik a vezetékes vonalak számának megőrzésében. Ezzel együtt a fejlődés lendülete korántsem lanyhul, hiszen a várakozások szerint 2006 végére a távközlési vállalatnál az ADSL-előfizetők száma már eléri a 400 ezret.

 

A hatékonyság javítására tett lépések együttes hatásaként 2005-ben és 2006-ban a tervek szerint egy számjegyű bevételnövekedés jön össze. A csoport szintű EBITDA ráta 2005-ben és 2006-ban vélhetően meghaladja a 40 százalékot – az átszervezési költségek nélkül. Utóbbi mutató idén várhatóan 40 százalék körül alakul, itt is az átszervezéshez kapcsolódó költségek nélkül.

A mobilpiacon – megfigyelők szerint – a verseny még intenzívebbnek mondható, mint a vezetékes szolgáltatás esetében. A Matáv-csoport mobilüzletága, a T-Mobile Magyarország Rt. (T-Mobile) éppen ezért új stratégiát dolgozott ki vezető szerepének megvédésére, amely négy fő részre oszlik. Áttekinthető, világos árazási rendszert alakítottak ki, amelynek segítségével hatékonyan tudnak válaszolni a versenytársak lépéseire, elkerülve például a felesleges árcsökkentéseket is. Emellett olyan ügyfélérték-kezelési rendszert használnak, amely alapvető fontosságú eszköze az ügyfelek megtartásának, valamint a megcélzott ügyfélszegmensek elérésének. Ehhez kapcsolódik az is, hogy a marketingkezdeményezésekkel (például készülékcsere, hűségprogram) mindenképpen szeretnék azon előfizetőket megtartani, akik nagyobb beszédforgalmat bonyolítanak le. A stratégia egyik alappillére az "új", nemzetközi szinten is ismert név, amellyel versenypozíciójukat kívánták erősíteni.

A menedzsment a Matáv nemzetközi leányvállalata, a MakTel-csoport számára is kidolgozott egy értékteremtő programot. Ennek eredményeképpen növelni szeretnék egyebek mellett az értékesítés hatékonyságát a lakossági vezetékes üzletágban. További növekedés érhető el a folyamatosan bővülő mobilpiacon is. Emellett a MakTel-csoport szervezetét is racionalizálják.

Az említettek mellett a működési hatékonyság javítása érdekében 2006 végére el kívánják érni, hogy egy alkalmazottra jutó vezetékes vonalak száma 500 fölé emelkedjen. (Ez a szám megfelel a legjobb nyugat-európai mutatóknak). Előzetes becslések alapján 2004-ben a Matáv létszám-racionalizálásának költsége mintegy 16 milliárd forint lesz. Ezenfelül a Matáv-csoporthoz tartozó leányvállalatok létszáma átlagosan 17,3 százalékkal csökken, ennek becsült költsége további 6,7 milliárd forint. Az átlagos létszámcsökkenés mértékénél arányaiban több vezetői pozíció megszűntetését is tervezik. Mindezek eredményeként a Matáv-csoport költségei 2006-ra várhatóan 19,5 milliárd forinttal csökkennek. A költségcsökkentés további elemeként 2005. január 1-jével pénzügyi szolgáltató központot (Shared Service Center, SSC) állít fel a pénzügyi szekció, amely integrálja a Matáv és leányvállalatainak pénzügyi-számviteli folyamatait.

Az értékteremtő program ugyancsak fontos eleme az értéknövelő akvizíciók végrehajtása. Ennek iránya elsősorban a Délkelet-Európa lesz, s itt is olyan vállalatokban kívánnak többségi tulajdont szerezni, amelynek még jelentős növekedési lehetőségeik vannak a piacon. Első lépésként várhatóan részt vesznek a Montenegro Telecom (TCG) közelgő privatizációjában.

Azóta történt

Előzmények