Mikor lesz Axeleróból T-Online?

A Westel T-Mobile-ra történt látványos és igen drága átkeresztelése után felvetődik a kérdés, hogy a szintén a Matáv-csoporthoz tartozó Axelero felveszi-e a Deutsche Telekom internet-üzletága, a T-Online nevét.

Búcsút mondhat-e a magyar piac az Axelerónak, mint márkanévnek? – merülhet fel sokakban a kérdés a Westel névváltása után. A felvetés jogosnak tűnik, hiszen itt is egy Deutsche Telekom-, illetve Matáv-érdekeltségről van szó, aminek szintén megvan a párja a németországi anyacég leányai között. Miközben az Axelero rendre cáfolattal reagál T-Online-ra való áttérést firtató kérdésekre, szakértők eltérően látják az átkeresztelés esélyeit.

Az Axelero cáfol...

Tavaly november 1-vel a Matáv Simó Györgyöt nevezte ki az Axelero Internet Rt. vezérigazgatójává, miután elődje, Drajkó László szerződésének lejártával távozott a társaságtól. A cégvezető akkor arra a felvetésre, miszerint elképzelhetőnek tartja-e, hogy a Deutsche Telekom internetszolgáltatója, a T-Online „lecsap" az Axeleróra a terminal.hu interjújában kijelentette, jelen pillanatban szó sincs arról, hogy a T-Online bármilyen módon terjeszkedne ebbe az irányba. A NAPI Online az Axelerótól most is úgy értesült, hogy a névváltás nincs napirenden. Emlékezetes ugyanakkor, hogy a Westel a saját névváltoztatásával kapcsolatos sajtóértesüléseket is sokáig cáfolta, bár annak idején a Matáv annyit azért elárult, hogy vizsgálják a Westel márkanév megváltoztatásának lehetőségét.

Nem érné meg váltani...

Egy, a mobilpiaci marketinget jól ismerő, ám névtelenséget kérő szakértő úgy vélekedett, hogy a közeljövőben szinte biztosan nem kerül sor a névváltásra. Egyfelől ugyanis az Axelero márkanév is csak néhány éve váltotta fel a Matávnetet, másrészt a hazai, meglehetősen alacsony internet-penetráció sem indokolja a nemzetközi brandre való költséges átállást. A szakember szerint a helyzet annyiban is más, mint a Westel/T-Mobile esetében, hogy a magyar mobilpiac még mindig sokkal dinamikusabb, mint az internetszolgáltatások piaca.

Át kéne keresztelni...

Ezzel ellentétes véleményen van a PublicPress–Ferenczy Média kreatív igazgatója: ifj. Sárosi Péter a belátható időn, 4-5 éven belüli névváltás mellett tette le voksát. A szakember szerint az Axelero névtől azért válhatnak meg, mert nem biztos, hogy az a lakossági piacon jól cseng. Mivel a szolgáltató monopolhelyzethez hasonló helyzetben van, ráadásul sokak szerint a cég inkább gátja, mintsem segítője az információs társadalom kiépítésének, inkább lehet értelme a névváltásnak, mint a Westel esetében.

Mibe kerülhet az új név?

Hogy mennyibe kerülhet egy esetleges átkeresztelés? A kreatív igazgató szerint ehhez azt kell tudni, hogy milyen pozicionálási különbségeket akar elérni a társaság, s hogy a néven kívül mást szándékában áll-e megváltoztatni. Az biztos, hogy egy ilyen akcióra rengeteg pénzt el lehet költeni, de olyan, meglehetősen olcsó megoldásra is volt már példa, mikor a névváltoztatást végrehajtó cég csak saját arculathordozóit cserélte le, s a váltást költséges marketingakciók helyett a médián keresztül kommunikálta.

Mindegy...

Teljesen mindegy, hogy milyen néven szolgáltat az Axelero – vélekedett Kóka János, az Elender Rt. vezérigazgatója. A szakember azzal indokolta véleményét, hogy a cég egy monopólium – a Matáv – eszköze, ami helyzeti előnyökhöz juttatja a társaságot. Ezen a helyzeten csak a szabályozói környezet tudna változtatni – tette hozzá a vezérigazgató.

A domain már lefoglalva...

Bár hivatalosan nincs szó a T-Online márkanév magyarországi bevezetéséről, az nem titok, hogy a t-online.hu domainnév már foglalt. Ezen a címen ugyan weboldal nem található, ám nem meglepő, hogy a domain a Deutsche Telekom AG tulajdonában van csakúgy, mint a t-com.hu, a t-systems.hu és persze a t-mobile.hu, illetve az ez utóbbihoz hasonló, több tucat domain.

Ádám Viktor – NAPI Online

(*) A T-Online, az európai piacon több mint 13,4 millió ügyféllel bíró cég  a weboldalán fellelhető információk szerint  klasszikus internetszolgáltatóból netes médiahálózattá formálódik át. A németországi székhelyű társaság jelen van a francia, a spanyol, osztrák és a svájci piacon is. (A T-Mobile amellett, hogy jóval nagyobb ügyfélkört szolgál ki, sokkal nemzetközibb is, hiszen az USA-ban, Nagy-Britanniában, Ausztriában, Hollandiában saját hálózattal van jelen, emellett többségi részesedéssel bír a cseh T-Mobile-ban, résztulajdonosa a lengyel PTC-nek és az orosz MTS-nek. A társaság a macedón, a horvát, a bosznia-hercegovinai, a szlovák és az ukrán piacon is képviselteti magát, s immár idehaza sem ismeretlen a márkanév.)

Azóta történt