Lábon lőtte magát a Twitter és Musk az új korlátozásokkal?

A szakértők szerint Elon Musk legutóbbi intézkedéssorozata alááshatja a Twitter új vezérigazgatóját és annak céljait. Dühösek a hirdetők, a felhasználók, a Bluesky eközben rekordforgalmat tapasztal.

A marketinges ágazat szakértői sorra hangoztatják, hogy Elon Musk és a Twitter legújabb korlátozásai alááshatják az új vezérigazgatót, Linda Yaccarinót, továbbá a céljait, például azt, hogy visszacsábítsa a hirdetőket.

Musk szomaton közölte, hogy a Twitter korlátozza, mennyi tweetet láthat egy nap valaki: ezzel mérsékelnék az adatgyűjtést és rendszermanipulációt, ezek extrém szintre emelkedtek ugyanis. Erre válaszul sokan közölték, már nem is látnak semmilyen tweetet.

Ez megkerülhetetlen akadályt jelent Yaccarino számára, aki helyre akarta hozni a hirdetői kapcsolatokat, amelyek Musk irányítása alatt borultak fel. A szakértők eddig is káoszról beszéltek a Twitternél, a korlátok csak fokozzák a helyzetet, csökkentik a bizalmat. Több neves szakember úgy vélte pedig, hogy Yaccarino Musk utolsó esélye, hogy helyrehozza a reklámbevételeket és a cégérték kérdését. Van, aki szerint Musk nem ad lehetőséget az új vezérigazgatónak, hogy az megmentse Muskot önmagától.

A korlátok

Az új intézkedések először napi 600 bejegyzést engedélyeztek megtekintésre, az új fiókoknál 300-at. A hitelesítetteknél 6000-et. Órákkal később Musk meggondolta magát, 1000, 500 és 10 000 lett a három felső korlát. A TweetDeckhez pedig csak hitelesített felhasználó férhet hozzá.

A korlátozás Musk szerint átmeneti, de elemzők szerint így is katasztrófát jelenthet a platform hirdetői ágazatának, ezzel ugyanis senkit nem győznek meg, hogy térjenek vissza. Sokan azt javasolták ügyfeleiknek, azonnal hagyjanak fel a twitteres befektetésekkel, mert a reklámozás fő hajtóerejét jelentő, legtöbbet a platformon lévő felhasználókat lehetetlenítik el.

Az intézkedések előtt Musk már előírta, hogy kötelező bejelentkezni a tweetek megtekintéséhez, hasonlóan biztonsági okokból. Sérelmezte azt is Musk, hogy az AI-cégek, mint az OpenAI, a Twitter adatait használják a nagy nyelvi modelljeik tréningezéséhez. Erre panaszkodik a Reddit is egy ideje, de a média és a könyvipar, az írók szintén.

Szakértők szerint a Twitteres adatok átfésülése és felhasználása még most is lehetséges, de kevésbé hatékony, ráadásul bonyolultabb módszerek kellenek hozzá.

A rivális Bluesky (a Twittert indító Jack Dorsey platformja) eközben rekordmagas forgalmat tapasztal. Hasonlót él meg a Mastodon is.

Azóta történt

Előzmények