OLED kijelzős prototípust mutatott be az Oculus VR

Az Oculus Rift fejlesztőknek szánt változatát tavaly nyáron próbáltuk ki, élményeinket akkor egy hosszabb írásban összegeztük. Az eszköz még erősen félkész állapotában is nagyon meggyőző volt, a mostani CES-esen azonban az Oculus VR végre bemutatta a nagyfelbontású OLED panellel szerelt Crystal Cove prototípust. Az új kijelző két szempontból is nagyon fontos előrelépés a korábbi modellhez képest: a magasabb felbontásnak hála végre nem a VGA-korszakot idéző virtuális teret kapunk, a látási perzisztenciaként ismert fiziológiai jelenség kihasználásával pedig a mozgás közbeni képelmosódás miatt fellépő, úgynevezett szimulációs rosszullétet akarják lecsökkenteni.

A kiállításon debütáló Crystal Cove-ban használt OLED panelről meglehetősen kevés információt közöltek, egyelőre még a felbontása is ismeretlen, de a helyszíni tesztelők első benyomásai szerint a megjelenített kép a korábbinál sokkal élesebb. Ami a szimulációs rosszullét csökkentését illeti, az Oculus VR a mozifilmeknél is kihasznált látási perzisztencia nevű fiziológiai jelenséget próbálja meg kihasználni, így egy-egy képet csak nagyon rövid ideig villantanak fel (sajnos a frissítési frekvenciáról és minden egyéb tényleges technikai adatról mélyen hallgatnak), a képkockák közötti üres időszak kitöltését pedig az emberi agyra bízzák. A cég egyik alapítója, Palmer Luckey a Polygonnak azt mondta, hogy az általuk használt panelben a pixelek „jóval egy ezredmásodperc alatti váltási sebességre” képesek, és az általuk kifejlesztett technológiával kombinálva olyasmit értek el, amire jelenleg egyetlen más OLED panel sem képes.

Oculus Rift Crystal Cove. Forrás: The Verge
Oculus Rift Crystal Cove. Forrás: The Verge

A Crystal Cove másik lényeges újdonsága a fej pozíciójának térbeli követése, szemben a korábbi változattal, ami csak az irány meghatározására volt képes. A CC ehhez egy különálló kis kamerát használ, ami a sisakon elhelyezett LED-ek alapján követi a felhasználó fejének mozgását, így egy játékban például kontroller használata nélkül is be lehet nézni egy sarok mögé, egy boxjátékban pedig kifejezetten hasznos (sőt, nélkülözhetetlen) lehet az új funkció, bár oda már nem ártana valamilyen Kinecthez hasonló, a teljes test mozgását követő megoldás sem. A VR-megoldások (amiből nemsokára a Valve is bemutatja saját koncepcióját) egyik legnagyobb hátulütője amúgy is a jelenlegi irányítási lehetőségekben rejlik, a járműszimulátorokat leszámítva ugyanis a felhasználó a virtuális valóságban önkéntelenül a saját mozgásával próbál érvényesülni, egy hagyományos kontroller vagy egér és billentyűzet jelentősen csökkenti az élményt.

A közel fél éve az Oculus VR-hoz csatlakozó John Carmack az Oculus Rift androidos portján és egy androidos SDK létrehozásán dolgozik, a cég pedig azt tervezi, hogy a jövőben az eszköz saját, Android-alapú rendszert fog futtatni.

Azóta történt

  • Project Morpheus: a Sony is belép a virtuális valóságba

    A japán vállalat tegnap éjjel bemutatta a hónapok óta pletykált VR-szemüvegét, ami egyelőre csak a PlayStation 4 kiegészítőjeként fokozná a játékélményt. A formaterv gyönyörű, a specifikációkról viszont kevés konkrétum van.

  • Előrendelhető az Oculus Rift új fejlesztői csomagja

    A DK2 névre keresztelt devkit a várakozásoknak megfelelően Full HD felbontású OLED panelt kapott, az új verzió gyakorlatilag a CES-en bemutatott Crystal Cove prototípus publikus változata.

  • A Facebook megveszi az Oculus VR-t

    A Zuckerberg-gőzhenger tovább menetel, egy kétmilliárd dollár értékű üzlet keretében a Facebook az év második felében megveszi az Oculus Rift VR-szemüveget fejlesztő céget. A közösségi oldal ezzel a hardverfejlesztésbe és gyártásba is belép.

Előzmények

  • Saját VR megoldást mutat be a Valve

    A cég a januári Steam Fejlesztői Napokon áll elő a prototípussal, és a virtuális valósággal kapcsolatos koncepciójával.

  • Túl sokba kerülne a Microsoft IllumiRoom

    Az év elején bemutatott, projektoros képernyő-kiterjesztési megoldás belátható időn belül biztos nem kerül kereskedelmi forgalomba.